KÆRE DANSK-, ENGELSK- ELLER MATEMATIKLÆRER:
Vil du hjælpe os med at teste spændende nye undervisningsmaterialer, som bruger smag som en indgang til dansk-, engelsk- eller matematikfaget?
Så vil vi gerne samarbejde med dig over 1-2 undervisningsgange, hvor du gennemfører nogle undervisningsaktiviteter, mens en forsker observerer eleverne og efterfølgende interviewer dig og nogle elever.
Materialerne er:
De svære fonemer (dansk, indskoling)
Smag på talemåderne (dansk, mellemtrin)
Kannibaler og billedsprog i litteraturen (dansk, udskoling)
Smagskombinationer (matematik, indskoling)
Speaking with and about foods (engelsk, udskoling)
Du kan vælge et helt forløb eller plukke i materialet, som du vil.
Undervisningen skal være gennemført inden jul. Som tak tilbyder vi en godtepose med læremidler, teksturkort og plakater til undervisningslokaler – og selvfølgelig adgang til forskernes resultater.
Formålet med samarbejdet er bl.a. at undersøge, hvordan det virker på elevernes motivation og engagement at inddrage smag som en indgang til faget.
Kontakt Smag for Livets læremiddelredaktør Thomas Brahe på thob [at] edu.au.dk.
Omtalt i artiklen
Thomas har været e-læringskonsulent ved Smag for Livet og udviklet læremidler, som kan bruges i undervisningen både i folkeskolen, i gymnasiet og på de uddannelsesinstitutioner, hvor undervisere uddannes. I udgangspunktet sigtes mod digitale læremidler til en række af de mest udbredte platforme.
Således er Thomas Brahe manden bag Smag for Livets undervisningsunivers til lærere, Fag med Smag.