Dansk1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Chokolade (5) Aktiviteter i forløbet 1 Opgaveformulering til produktudvikling 2 Dansk modul 1 (Chokolade) - Intro til produkt, bearbejdning af videnskabelig artikel, retorisk smagsøvelse Forfattere: Casper Thrane | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Eleverne skal gennem læsning af videnskabelig artikel samt retoriske opgaver i tilknytning hertil videreudvikle deres forståelse for chokolade som bredere fænomen end blot et fysisk/kemisk - og de træner samtidig mundtlig formidling. Aktivitet1Inden undervisningen... Læs Mie Thorborg Pedersens artikel ”Smagen af chokolade” (link åbner vindue/fane på Smag for Livets hjemmeside). Artiklen danner en væsentlig del af vores grundviden om chokolade i forløbet her. Læsefokus: Nedskriv de vigtigste pointer om chokolade og kakao ud fra artiklen. Vi skal arbejde tekstnært med artiklen og formidle vores viden mundtligt. Se mere under forberedelse. 2Præsentation af forløbets produktkrav – Læreroplæg (10 min) Opgaveformuleringen gennemgås fælles: Et mundtligt oplæg inden for én af to genrer (formidlingstale/informativ tale eller politisk tale). Talen afleveres som tekst med tilhørende teoretisk refleksion over og begrundelse for oplæggets opbygning og indhold. Alle taler filmes. Se produktformulering. 3Retorikkens 5 forarbejdningsfaser – Læreroplæg (15 min) Gennemgang af retorikkens 5 forarbejdningsfaser som den bagvedliggende didaktiske struktur i forløbet (se ark med baggrundsinformationer). Undervisningsmodulerne arbejder overvejende med emnet smagen af chokolade ud fra hver sin retoriske fase. Oversigtspapir ”Retorikkens 5 forarbejdningsfaser”. 4Arbejde med artiklen – ”Chokoladeballade”/”Smagen af chokolade” (50 min) Se øvelsesvejledning 1. 5Retorikøvelse med chokolade – Jeg, et stykke chokolade…! (15 min.) Se øvelsesvejledning 2. En kreativ smagsøvelse, som lader alle elever lege med sproget og komme i gang med at tale i par og i plenum. ForberedelseForberedelse Eleverne har læs Mie Thorborg Pedersen, ”Smagen af chokolade”, Smag for Livet. Artiklen danner en væsentlig del af vores grundviden om chokolade i forløbet her. Læsefokus: Nedskriv de vigtigste pointer om chokolade og kakao ud fra artiklen. Vi skal arbejde tekstnært med artiklen og formidle vores viden mundtligt. Til øvelse 2 skal eleverne bruge et fad med forskellige typer af chokolade. Udprint 1 stk. øvelsesark 1 samt øvelsesark 2 til hver elev.