Tværfaglig Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Aktiviteter i forløbet 1 Bog: Madmodige børn 2 Bog: Smag i alle fag - et undervisningsmaterialer til en temauge for en hel skole 3 Bøger om smag 4 Artikel: Børnemagt i køkkenet giver madglade familier 5 Artikel: Smagen af læring: Smag som en didaktisk tilgang i madkundskab 6 Artikel: Smagens 7 dimensioner 7 Artikel: Det betyder noget for børn, hvordan maden er anrettet på tallerkenen 8 Artikel: Børns smag for det velkendte overtrumfes ikke nødvendigvis af en flot indpakning 9 Artikel: Om Fag med Smag-materialernes didaktik og læringssyn 10 Artikel: Smagsdidaktisk reflektionsteori i faget madkundskab 11 Artikel: Inspiration til smag - om at aktivere elevernes forforståelse 12 Artikel: Elevens virksomhed - med smagen i centrum i madkundskab 13 Artikel: Etik, moral, moralisering: Bæredygtighed i madkundskabsdidaktik 14 Artikel: Educated tastes: En fænomenologisk tilgang til smag 15 Artikel: Kroppens tavse viden om smag - om betydningen af at smage langsomt 16 Praksisfortælling: Scener fra 6. klasse på Madlejr: Dialog, stilladsering og motivation 17 Praksisfortælling: Chokolade i undervisningen: Den der smager noget, lærer noget 18 Video: Smag i madkundskab 19 Forskningsrapport: Rammer for mad og måltider i skolen Vertikale faneblade Aktivitet I Smag for Livets bøger kan du bl.a. læse om, hvordan smag kan bruges i madkundskab, hvordan man skaber gode skolemadsordninger, hvordan man kan arbejde med smag ud fra forskellige faglige perspektiver, samt hvordan børn og unge kan lære at forholde sig bevidst og kritisk til egen smag og egne madvalg. Alle bøger kan downloades gratis. Artikel1Smag #02: Mod en smagspædagogik Hvordan kan smag betragtes som en ressource fremfor en barriere, når det gælder børn og unges forhold til mad og måltider? Hvilke erkendelsesmuligheder kan smag bibringe børn og unge? Hvordan kan smag vise nye veje til et godt liv? Disse spørgsmål bliver besvaret i bogen Mod en smagspædagogik, som tager afsæt i eksisterende forskning på området for børn, smag og læring. Bogen nytænker smag, madvalg og måltider. Smag skal ikke forstås som noget objektivt og universelt, men som noget individuelt og kontekstuelt. Herved bliver læringssituationen også en ganske anden end den normative kommunikationssituation, som eksempelvis kostrådene annoncerer, og som megen undervisning i mad synes at være bygget op omkring. Bogen kan downloades fra denne side. Benyt linket i højre spalte af denne artikel. Du kan desuden læse mere om bogen her. 2Smag #06: Perspektiver på Smag I antologien Perspektiver på Smag har Liselotte Hedegaard og Jonatan Leer samlet 10 forfatteres beskrivelser af, hvordan de forstår og arbejder med smag. Bidragene dækker natur-, samfunds- og kulturvidenskabelige tilgange og præsenterer såvel teoretiske begreber om smag som eksempler fra praksis. Bogen kan downloades fra denne side. Benyt linket i højre spalte af denne artikel. Du kan desuden læse mere om bogen her. 3Smag #08: Smag på skolemad Med udgangspunkt i litteraturen og konkrete cases belyser bogen den praksis, der er knyttet til de køkkenprofessionelles arbejde med smag i skolemadsordninger. Forfatterne - lektorerne Anette Kamuk, Agnete Hoffmeyer og Charlotte Mithril fra Professionshøjskolen Absalon - kommer med anbefalinger, strategier og pædagogiske tilgange til, hvordan denne praksis kan understøttes og udvikles, så smag kan fungere som ressource og drivkraft for de køkkenprofessionelle. Samtidig sættes fokus på potentialet i et tværfagligt samarbejde mellem køkkenprofessionelle, børn, pædagogisk personale og ledelse, således at mad og smag bliver en læringsaktivitet i skolen, der understøtter børnenes madmod og interesse for smag og dermed påvirker deres mad- og smagsdannelse. Bogen kan downloades fra denne side. Benyt linket i højre spalte af denne artikel. Du kan desuden læse mere om bogen her. 4Smag #09: Ind i smagsoplevelsen BOG "Ind i smagsoplevelsen" er en lærebog til læreruddannelsen, om hvordan cases med fokus på smag kan bruges i faget madkundskab. Den gennemgående hypotese i Ind i smagsoplevelsen er, at inddragelse af cases i læreruddannelsens fag, særligt faget madkundskab, kan foregribe en på en gang formende og udforskende dialog om konkrete eksempler fra undervisning. Arbejdet med cases kan lade både teoretisk viden og praksiserfaringer kaste hver sit lys på forskellige komplekse didaktiske situationer og dermed skabe grobund for at udvikle lærerfaglig dømmekraft – det være sig i praktiske situationer på klasserummets arena, i udvikling af undervisningsprogrammer og i kollegiale samtaler om didaktisk kvalitet. Bogen kan downloades fra denne side. Benyt linket i højre spalte af denne artikel. Du kan desuden læse mere om bogen her.