Madkundskab Kopiark og PDF Hent alt som PDF Aktiviteter i forløbet 1 Video: På sanketur i skoven, byen eller på stranden 2 Praksisfortælling: Vilde løg og havbænkebidere: 5.a smager på vild natur 3 Artikel: Skolehaven - et frirum fuldt af læring 4 Praksisfortælling: Fra muld til guld: Potentialet i en skolehave 5 Praksisfortælling: Vintermad i udekøkkenet med 6.D 6 Praksisfortælling: Smag for æbler: 5.a i plantagen 7 Praksisfortælling: Blandt hestebønner og bolsjebeder: 6.d har Madkundskab i marken 8 Praksisfortælling: Hakkebøffer og havmad: En dag med alle sanser for unge 9 Praksisfortælling: Det’ vildt - fra mord til bord: 6.D. spiser dåvildt 10 Praksisfortælling: Smag for foråret - et udendørs læringsforløb for 4. klasser 11 Artikel: Insekter og tang - fremtidens fødevarer 12 Praksisfortælling: Insekter som fremtidens mad - skal de smages eller gemmes? 13 Praksisfortælling: Chili con fårekylling og melormeknækbrød: Klimavenligt køkken med insekter 14 Undervisningsforløb for 5. klasse, Madkundskab og Natur/teknologi: Grisen og Smagen 15 Undervisningsforløb: Det er vildt at smage! Forfattere: Majbritt Pless, Cathrine Terkelsen, Eva Rymann Vertikale faneblade Aktivitet 6.d fra Tingløkkeskolen i Odense afprøvede undervisningsforløbet ”Insekter, orme, tang og planter” i Smag for Livets madkundskabslokale. Artikel1Find undervisningsforløbet her. Insekter, tang og planter vil i fremtiden sandsynligvis fylde mere på middagsbordene til hverdag, i al fald hos dem, der gerne vil spise mere bæredygtigt. Men midt i den danske madkultur kan ikke mindst insekterne virke som et fremmedelement. Der er gode argumenter for at spise dem, bl.a. er insekter fulde af protein og kan dermed være et alternativ til det mindre bæredygtige kød; og nogle af dem kan også smage af flæskesvær eller andre velkendte sager – eller de kan smage så neutralt, at man ikke bemærker dem i maden. Men insekterne kan også, med deres vinger, ydre skelet og tynde stankelben, vække vores iboende afsky. Alle de aspekter oplevede eleverne fra 6.d. på Tingløkkeskolen på nærmeste hold, da de besøgte Smag for Livets læremiddeludviklere til en dag i køkkenet med små bøtter med insekter og tang på bordene. Eleverne skulle lave mad med insekterne og tangen og diskutere forskellige aspekter af fremtidens mad, herunder bæredygtigheden og spørgsmålet om, hvorvidt insekterne er spændende mad eller måske hellere skal males til mel og kamufleres i brødet, så man glemmer, at de er der. ”Først er det lidt klamt og man fik gåsehud af det,” som en elev sagde. ”Men når man så har set det og lavet det, er det ikke så slemt.” Cupcakes med insekter ”Man kan næsten kun smage det, når man kan se det” Eleverne var inviteret til at afprøve undervisningsforløbet ”Fremtidens mad: Insekter, orme, tang og planter” fra Smag for Livets læringsapp, Fag med smag. Et forløb, der byder på både en snak om bæredygtighed og tilberedning af retter med insekter og tang. ”Jeg vidste slet ikke, at man kunne spise insekter,” lød det fra en elev. Men alle kunne konstatere, at det kan man. Råvarerne stod fremme på bordene, og alle havde undervejs lyst til at snuse til den tørrede tang eller smage på insekterne i de små bøtter. Efter en snak om bæredygtighed gik eleverne i gang med at eksperimentere med tang, insektmel og hele insekter i de retter, de tilberedte. Der blev lavet bl.a. brød med melorme, muffins med buffalolarvemel og pesto med tang. Alle elever smagte på retterne og vurderede smagen. Den samlede konklusion var, at insekterne ikke rigtig kunne smages, når de var malet til mel og tilsat i genkendelige retter. De kunne faktisk heller ikke smages i melormebrødet, hvor der var hele melorme i dejen. ”Jeg har lært, at man næsten ikke kan smage insekterne, og at man næsten kun kan smage det, når man kan se det,” konkluderede en elev. ”Nogle insekter kan smage godt,” tilføjede en anden. Eleverne laver dej til cupcakes Eksperimenter i køkkenet flytter grænser En tredje elev hæftede sig ved, at processen i madkundskabslokalet havde gjort en forskel for ham: ”Jeg har lært at flytte mine grænser. Ja, det har jeg faktisk,” reflekterede han. Lektor i madkundskab Majbritt Pless, som var den ene af underviserne, roste eleverne for deres mod til at smage og eksperimentere. Hun konstaterede, at elevernes naturlige nysgerrighed og eksperimenter med ingredienserne langt overtrumfede deres eventuelle skepsis i forhold til at lave mad med ingredienser, de ikke tidligere havde smagt. Dej med melorme Knækbrødsdej Er du lærer? Prøv selv forløbet Afprøvningen af undervisningsforløbet med 6.d. har givet underviserne Majbritt Pless og Cathrine Terkelsen indsigt i, hvordan Smag for Livets undervisningsmaterialer bliver modtaget af elever og lærere i 6. klasse. På baggrund af afprøvningen er materialet blevet justeret. Forløbet kan hentes gratis på app'en Fag med smag (downloades fra App Store eller Google Play) eller i web-version her. En tredje elev hæftede sig ved, at processen i madkundskabslokalet havde gjort en forskel for ham: ”Jeg har lært at flytte mine grænser. Ja, det har jeg faktisk,” reflekterede han. Lektor i madkundskab Majbritt Pless, som var den ene af underviserne, roste eleverne for deres mod til at smage og eksperimentere. Hun konstaterede, at elevernes naturlige nysgerrighed og eksperimenter med ingredienserne langt overtrumfede deres eventuelle skepsis i forhold til at lave mad med ingredienser, de ikke tidligere havde smagt.