Gå til hovedindhold

Du er her

Smag på ritualet

Kristendomskundskab
Udskoling
Forfattere:  Mathias Mølleskov

Hvilken rolle spiller mad og smag i ritualer, og hvad gør et rituals smag for os personligt og socialt? Dette forløb tager fat i det jødiske påskemåltid seder, den kristne nadver og til slut overgangsritualet i både religiøs og ikke-religiøs kontekst.

Eleverne skal lære, at indtagelse af mad kan bruges i ritualer til at påvirke vores følelser og udvide måltidets betydning med en symbolsk værdi. Eleverne skal arbejde med, hvordan denne symbolværdi kan have mange forskellige betydninger og virkninger på folk. Eleverne får til slut også mulighed for at opfinde og udføre deres eget overgangsritual og pålægge dette en symbolsk betydning.

Aktiviteter i forløbet

I denne aktivitet skal eleverne lære, hvordan et ritual kan defineres, og lære hvad det jødiske påskemåltid seder består af. Eleverne skal via sanselig erfaring lære, hvilken rolle mad og smag spiller i ritualet, samt hvilken symbolsk betydning dette tillægges.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Faglige temaer
  • Ritual
  • Tro
  • Jødedom
  • Seder
  • Påske
  • Pesach
  • Exodus
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Snak
  • Læs
  • Skriv
  • Kristendomskundskab
  • Udskoling
  • Smag
  • Snak
  • Læs
  • Skriv
  • Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
  • Ritual
  • Tro
  • Jødedom
  • Seder
  • Påske
  • Pesach
  • Exodus
I denne aktivitet skal eleverne lære, hvordan nadveren udspiller sig i den danske Luthersk evangeliske folkekirke, samt hvilken symbolsk betydning nadveren tillægges. Eleverne skal via sanselig erfaring lære, hvilken rolle mad spiller i ritualet, og hvordan nadver smager.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Kristendom
Faglige temaer
  • Ritual
  • Tro
  • Kristendom
  • Nadver
  • Konfirmation
  • Højmesse
  • Gudstjeneste
  • Jesus
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Kristendomskundskab
  • Udskoling
  • Smag
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Kristendom
  • Ritual
  • Tro
  • Kristendom
  • Nadver
  • Konfirmation
  • Højmesse
  • Gudstjeneste
  • Jesus
I denne aktivitet skal eleverne lære, hvordan mad og smag kan indgå i et overgangsritual. De skal kunne udpege faserne i et overgangsritual (separations-, liminal- og inkorporationsfasen), og også selv være i stand til at opfinde deres eget overgangsritual, hvori smag eller spisning skal indgå. Eleverne skal kunne redegøre for, hvordan mad kan have indflydelse på vores identitet, status og udvikling som menneske.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Faglige temaer
  • Ritual
  • Tro
  • Overgangsritual
  • Fase
  • Rollespil
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Spil
  • Kristendomskundskab
  • Udskoling
  • Smag
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Spil
  • Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
  • Ritual
  • Tro
  • Overgangsritual
  • Fase
  • Rollespil