Gå til hovedindhold

Få den fulde oplevelse af Fag med Smag i vores app:

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Ost

Undervisningsforløb > Videnskaben bag ostens smag
Formålet med denne aktivitet er at øge elevernes grundlæggende viden om ost, som er vigtigt for at kunne forstå og kende de forskellige ostetyper, for at kunne sammensætte en god ostetallerken samt blive i stand til at præsentere ostene for andre. Eleverne skal læse en fagtekst, som skitserer grundprincipperne i ostefremstilling og forklarer, hvordan mejeristen kan skabe forskellige oste. Teksten illustrerer ligeledes, hvordan oste kan inddeles i større grupper, hvilket er yderst brugbart for tjeneren til at kunne danne sig et hurtigt overblik over de mange forskellige oste.
Fag
Varekendskab, Naturfag i produktion
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
  • Anretning
Aktivitetstyper
  • -
  • Varekendskab
  • Naturfag i produktion
  • Tjener
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Ost
  • Anretning
I denne aktivitet skal eleverne smage på de forskellige ostetyper, som de er blevet bekendte med i aktivitet 1. De skal lære om baggrunden for de forskellige ostegruppers smag, tekstur og udseende. Dette foregår gennem praktisk arbejde med at klargøre og smage på oste i samspil med teori. Eleverne får dermed både en sansemæssig og teoretisk forståelse for de præsenterede ostegrupper, og kan på den måde blive i stand til at udtale sig bredt om mange forskellige oste. Dertil skal eleverne øve sig i, at præsentere deres faglige viden for hinanden.
Fag
Varekendskab, Naturfag i produktion
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
  • Anretning
Aktivitetstyper
  • -
  • Varekendskab
  • Naturfag i produktion
  • Tjener
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Ost
  • Anretning
I denne aktivitet skal eleverne bruge deres nye osteviden fra de forrige aktiviteter til at sammensætte og præsentere en ostetallerken. De kan lære, hvordan man vælger oste ud fra de forskellige smage, teksturer og udseende, samt blive fortrolige med at præsentere en ostetallerken.
Fag
Varekendskab, Servering, Vin- og drikkevarelære
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
  • Anretning
Aktivitetstyper
  • -
  • Varekendskab
  • Servering
  • Vin- og drikkevarelære
  • Tjener
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Ost
  • Anretning
Undervisningsforløb > Rundt om osten
I denne aktivitet skal eleverne smage på forskellige ostetyper og blive i stand til at kunne beskrive ostenes udseende, smag, aroma og tekstur. Formålet med ostesmagningen er, at eleverne bliver gjort opmærksom på, at de nu skal arbejde med ost, samt at de erfarer, at oste kan beskrives nuanceret.
Fag
Naturfag i produktion
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
  • Ostefremstilling
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Naturfag i produktion
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Smag
  • Ost
Denne aktivitet har til hensigt at give eleverne et fagligt fundament til at kunne arbejde med ostefremstilling. Eleverne præsenteres bl.a. for en video samt en fagtekst, som de kan arbejde med for at opnå kendskab til grundprincipper ved ostefremstilling.
Fag
Naturfag i produktion
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
  • Ostefremstilling
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Undersøg
  • Naturfag i produktion
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Læs
  • Undersøg
  • Ost
  • Ostefremstilling
I denne aktivitet fremstiller eleverne forskellige oste ud fra opskrifter. De skal fremstille knapost, paneer, feta og/eller hytteost samt ricotta. Formålet med dette er, at eleverne får erfaringer med nogle af de oste, som de selv kan fremstille.
Fag
Naturfag i produktion
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
  • Ostefremstilling
Aktivitetstyper
  • Lav
  • Naturfag i produktion
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Lav
  • Ost
  • Ostefremstilling
I denne aktivitet skal eleverne anvende ostene, som de selv har fremstillet. Det er elevernes opgave at finde opskrifter, der passer til.
Fag
Naturfag i produktion
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Naturfag i produktion
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Ost
Oste bliver ofte anvendt som smagsgiver i tilberedninger. I denne aktivitet skal eleverne beskæftige sig med tilberedningsmetoden gratinering, og selv undersøge, hvilke oste der egner sig godt til dette. Formålet er, at eleverne selv gør sig refleksioner over og erfarer ostenes anvendelse til gratinering. Eleverne arbejder gastrofysisk ved at gå systematisk til værks i deres undersøgelsesarbejde.
Fag
Naturfag i produktion
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Naturfag i produktion
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Undersøg
  • Ost
I denne aktivitet kan eleverne udvælge en eller flere problemstillinger, hvorved de får mulighed for at fordybe sig i det faglige indhold, som de har tillært sig i osteforløbet og bringe dette i anvendelse i køkkenet.
Fag
Naturfag i produktion
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Ost
  • Ostefremstilling
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Naturfag i produktion
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Undersøg
  • Ost
  • Ostefremstilling