Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Lydret læsning

Ud med sproget! ... kommunikér med smag > De svære fonemer
Det er målet, at eleverne skal blive opmærksomme på de to a-lyde og få større erfaring i at læse ord, hvor de indgår. Særligt [α] som appelsin kan være vanskeligt for eleverne at høre, da lyden ikke læner sig op ad bogstavets navn, men er en betinget udtale. Det er godt at få helt styr på disse to lyde tidligt i læseindlæringen, så eleverne kan komme i gang med at læse flere ord. Det er desuden målet, at eleverne får erfaring med at stave ord med de to a-lyde.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Læsning
Faglige temaer
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Stavning
  • Lydret læsning
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Dansk
  • Indskoling
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Læsning
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Stavning
  • Lydret læsning
Det er målet, at eleverne skal blive opmærksomme på de to d-lyde og få større erfaring i at læse ord, hvor de indgår. Særligt det bløde d kan være vanskeligt for eleverne at høre. Det er desuden målet, at eleverne får erfaring med at stave ord med de to d-lyde.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Læsning
Faglige temaer
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Lydret læsning
  • Stavning
  • Smagssansen
  • De fem grundsmage
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Duft
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Dansk
  • Indskoling
  • Sans
  • Duft
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Læsning
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Lydret læsning
  • Stavning
  • Smagssansen
  • De fem grundsmage