Madkundskab Kopiark og PDF Hent alt som PDF Indhold med samme tema Smagsoplevelser (47) Råvarekendskab (18) Aktiviteter i forløbet 1 Video: På sanketur i skoven, byen eller på stranden 2 Praksisfortælling: Vilde løg og havbænkebidere: 5.a smager på vild natur 3 Artikel: Skolehaven - et frirum fuldt af læring 4 Praksisfortælling: Fra muld til guld: Potentialet i en skolehave 5 Praksisfortælling: Vintermad i udekøkkenet med 6.D 6 Praksisfortælling: Smag for æbler: 5.a i plantagen 7 Praksisfortælling: Blandt hestebønner og bolsjebeder: 6.d har Madkundskab i marken 8 Praksisfortælling: Hakkebøffer og havmad: En dag med alle sanser for unge 9 Praksisfortælling: Det’ vildt - fra mord til bord: 6.D. spiser dåvildt 10 Praksisfortælling: Smag for foråret - et udendørs læringsforløb for 4. klasser 11 Artikel: Insekter og tang - fremtidens fødevarer 12 Praksisfortælling: Insekter som fremtidens mad - skal de smages eller gemmes? 13 Praksisfortælling: Chili con fårekylling og melormeknækbrød: Klimavenligt køkken med insekter 14 Undervisningsforløb for 5. klasse, Madkundskab og Natur/teknologi: Grisen og Smagen 15 Undervisningsforløb: Det er vildt at smage! Forfattere: Eva Rymann Vertikale faneblade Aktivitet Undervisning i plantediversitet og økologi er en stor oplevelse, når man selv kan høste, tilberede og spise sin mad i det fri. Artikel1Når man selv trækker saftspændte grøntsager op af jorden, vasker og snitter dem, tilbereder dem på bålkomfur og til sidst spiser dem i selskab med klassekammeraterne, sker der noget både med smagsoplevelsen og med læringen. Det har Smag for Livets partnere i 6.D fra Brøndbyøster Skole erfaret på et besøg på Krogerup Avlsgård, hvor klassen havde Madkundskab i det fri med fokus på økologi og plantediversitet. Teamleder Amalie Dynnes Ørsted fra skolehave-projektet Haver til Maver tog eleverne med i marken, hvor knejsende solsikker og struttende rodfrugter i den varme jord satte rammen for en undervisning, som var både overraskende og interessant for eleverne. Overrasket på den positive måde ”Det var spændende at komme ud på marken og høste noget selv, fx gulerødder. Det var underligt, at man bare lige hev den op og så havde man høstet," skrev Emmely efterfølgende i et postkort til Amalie Dynnes Ørsted. Nikolaj supplerer i sit postkort: "Jeg blev overrasket på den positive måde. Jeg fik lært en masse, især da vi var ude at rive grøntsager op. Melanie fremhæver: "Da vi kom til gården, så lærte jeg en hel masse om grøntsager og jeg lærte, at der var noget der hed hestebønner og stribede bolchebeder". Som at være med i Masterchef junior Efter besøget i marken skulle klassen tilberede frokosten - en chili sin carne med madpandekager - i gårdens udekøkken med bålkomfurer. Det var en opgave, som mange af eleverne fremhæver som dagens højdepunkt i deres efterfølgende postkort til Amalie Dynnes Ørsted. "Det var lidt svært at tænde bålet. Jeg fik det i gang og det hele kørte bare derudaf, altså på den gode måde," skriver Tariq. "Da vi sad ved bordet, rullede jeg det (pandekagen og chili sin carnen) sammen og smagte. Det var stærkt, men smagte rigtig godt især med kernerne, og det var en rigtig god ende på dagen," skriver Davie i sit postkort. Caroline opsummerer: ”Det sjoveste var helt sikkert at lave mad. Det var ligesom at være med i Masterchef junior. Man løb frem og tilbage. Jeg har lært at tænde bål. Jeg lærte også at vegetarmad kan smage godt. Glaskål og mange andre grøntsager kan godt smage godt, selvom de er rå.” Se billeder fra dagen herunder: Krogerup Avlsgård Eleverne foran Krogerup Avlsgård På vej til marken Eleverne i marken Eleverne i marken Eleverne lytter Pige bærer grøntsagskasse Eleverne lytter Masser af grønt Eleverne høster Eleverne høster Piger skyller grøntsager Elever i marken Madvarer Maden tilberedes over bål Drengene høster Maden tilberedes over bål Udendørs madlavning Udendørs madlavning Chili sin carne wraps Chili sin carne