Gå til hovedindhold

Du er her

Brobygning - Vi sætter smagen under lup. 3 dage i køkkenet.

Tværfaglig
Grundtilberedning
Skolebesøg
Forfattere:  Lone Kristensen, Lone Kristensen

” Vi sætter smagen under lup” er udviklet af faglærer Lone Kristensen fra College 360 i Silkeborg med inspiration fra Smagens Dag. Forløbet er udarbejdet til brobygningselever og strækker sig over 3 dage, hvor eleverne bliver introduceret til smagens forunderlige univers. Dagene er delt op i faglige temaer. På 1. dagen er det grundsmage og tilsmagning, der er i fokus, på 2. dagen er sanserne og serveringen i centrum. Den sidste dag er det grønne valg, bæredygtighed og madspild rammen for arbejdet i køkkenet.  

Aktiviteter i forløbet

Hvordan kan man tilsmage en suppe, så den får den rette balance? Og hvad vil det overhovedet sige at smage og tilsmage mad? Den første dag i køkkenet bydes eleverne indenfor til en dag med grundsmagene i centrum. Eleverne introduceres for de fem grundsmage i deres rene form og grundsmagende sættes i spil i køkkenerne, når eleverne skal tilberede smagefulde supper.
Fag
Tværfaglig, Grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Grundtilberedningsmetoder
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Grundtilberedning
  • Skolebesøg
  • Grundtilberedningsmetoder
Vi siger, at vi smager med alle sanserne, men hvad betyder det egentlig? På 2. dagen introduceres eleverne for hvilke sanser, der er i spil, når vi smager på maden. Det sker gennem en række små øvelser. I køkkenet står den på tilberedning, tilsmagning og anretning af et måltid. Dagen afsluttes med en lille analyseøvelse, hvor eleverne skal analysere sig frem til hvilke sanser, der er i spil ved de forskellige dele af det tilberedte måltid.
Fag
Grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Grundtilberedningsmetoder
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Lav
  • Smag
  • Tilbered
  • Sans
  • Grundtilberedning
  • Skolebesøg
  • Lav
  • Smag
  • Tilbered
  • Sans
  • Grundtilberedningsmetoder
Den tredje og sidste dag skal der virkelig eksperimenteres i køkkenerne. Her skal eleverne, ud fra en råvarekurv, udvælge grøntsager til en lækker smagfuld salat. Smagen er i centrum, når der skal tilberedes smagfulde dressinger og tilføjes knasende toppings til elevernes salater. Behøver det grønne valg være et kedeligt valg?
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • Grundtilberedningsmetoder
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Beskriv
  • Tilbered
  • Sans
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Tværfaglig
  • Skolebesøg
  • Beskriv
  • Tilbered
  • Sans
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Grundtilberedningsmetoder