Gå til hovedindhold

Du er her

Vi smager med alle sanser - sanse-kit

Madkundskab
Billedkunst
Natur/teknologi
Forfattere:  Cathrine Terkelsen, Diverse forfattere, Marie Damsbo-Svendsen, Klavs Styrbæk
Sanse-kit består af en række aktiviteter, der alle har smagen i centrum. Eleverne skal bl.a. tegne, smage og sanse for herigennem at erkende de 5 grundsmage, tilegne sig erfaring med og viden om, at vi smager med alle sanser (smagssansen, lugtesansen, synssansen, følesansen og høresansen) samt blive bevidst om, hvordan smagen virker personligt fra menneske til menneske.

Aktiviteter i forløbet

Eleverne skal smage på 5 forskellige råvarer, som repræsenterer de 5 grundsmage, og fortolke disse smagsoplevelser i æstetiske udtryk. Eleverne skal via denne æstetiske proces træne håndværksmæssige færdigheder i billedkunst, skærpe deres opmærksomhed omkring dét at smage og blive bevidst om forskellen i smagen på de 5 grundsmage, som smagssansen kan registrere.
Fag
Madkundskab, Billedkunst
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Billedfremstilling
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Smagsoplevelser
  • Madkundskab
  • Billedkunst
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Tegn
  • Fremlæg
  • Smag
  • Fødevarebevidsthed
  • De fem grundsmage
  • Smagsoplevelser
  • Billedfremstilling
Eleverne skal tilegne sig viden om de 5 grundsmage, som smagssansen kan registrere. Gennem et vendespil skal de få kendskab til et bredt udvalg af fødevarer ved at smage og diskutere, hvilke grundsmage som fødevarerne repræsenterer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Råvarekendskab
  • De fem grundsmage
  • Smagslege
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Spil
  • Sans
  • Råvarekendskab
  • Madlavning
  • De fem grundsmage
  • Smagslege
Eleverne skal opnå kendskab til lugtesansens anatomi og blive bevidste om, at man ikke kun smager maden på tungen, men at lugtesansen især også bidrager til den samlede smagsoplevelse.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Lugtesansen
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Snak
  • Sans
  • Smag
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Smagens fysiologi
  • Lugtesansen
Eleverne skal få kendskab til et bredt udvalg af aromaer ved at undersøge disse via den orthonasale indgang til lugtesansen i et memory-spil. Herigennem skal eleverne blive bevidste om lugtesansens store betydning for smagen samt opleve, at duft er tæt koblet til erindringer, hukommelse, minder og følelser. Eleverne skal diskutere deres sanseoplevelserne og de erindringer, som de forbinder med de pågældende aromaer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Duft
  • Spil
  • Sans
  • Snak
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan lugte er tæt forbundet med erindringer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madens æstetik
  • Tilsmagning
  • Lugtesansen
  • Erindringer
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Erindr
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Madens æstetik
  • Tilsmagning
  • Lugtesansen
  • Erindringer
Eleverne skal gennem smagsoplevelser og tilberedning af forskellige krydderurte-kiks tilegne sig viden om krydderuter, herunder deres smag og anvendelsesmuligheder, samt blive bevidst om lugtesansens store betydning for oplevelsen af smag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Krydderurter
  • Bagning
  • Lugtesansen
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Duft
  • Beskriv
  • Smag
  • Tilbered
  • Udforsk
  • Snak
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Krydderurter
  • Bagning
  • Lugtesansen
Eleverne skal blive bevidste om, at stærk ikke er en grundsmag, men at det stærke opfattes via trigeminalsansen.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Trigeminalsansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Trigeminalsansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Eleverne skal blive bevidste om følesansen og synssansens betydning for smagen.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Smag
  • Snak
  • Sans
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
Eleverne skal blive bevidst om de fysiologiske sansers betydning for smagen og øve sig i at udtrykke sig om smagsoplevelser med udgangspunkt de sensoriske smagsindtryk.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • -
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Undersøg
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Eleverne skal undersøge en række fødevarer med alle deres sanser, reflektere over smagsoplevelsen og udvikle deres sprog om smag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Madmod
  • Sæt ord på smagen
  • Kræsenhed
  • Kritisk refleksion
  • Neofobi
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Snak
  • Madmod
  • Sæt ord på smagen
  • Kræsenhed
  • Kritisk refleksion
  • Neofobi
  • Madlavning