Gå til hovedindhold

Du er her

Udforsk Danmarks smagsskatte

Madkundskab
Natur/teknologi
Forfattere:  Julia Sick
I dag begrænser mange deres daglige kost til de råvarer, de kan købe i supermarkedet. Det er dog muligt at finde mange forskellige vilde planter i den danske natur, som kan spises, og som er fyldt med smag. Vidste I, at man kan tage på sanketur i alle afkroge af Danmark hele året rundt? For der findes vilde planter både i og ved vand, på land, i by, park og skov! Dette undervisningsforløb giver eleverne mulighed for at udforske og opdage de spiselige skatte, man kan finde i den danske natur. I forløbet kan eleverne på en sjov og aktiv måde lære, hvor og hvordan de kan bruge sanserne, når de høster vild mad samt opleve mangfoldigheden i smagen af den vilde mad. Eleverne vil desuden få kendskab til planternes anvendelsesmuligheder i madlavning. De første aktiviteter i forløbet fører til en sanketur nær skolen. Her skal eleverne anvende deres tillærte viden til at sanse, identificere og samle forskellige spiselige planter. Forløbet er ikke afhængigt af, at I indsamler specifikke vilde planter, og det kan gennemføres uafhængigt af sæson og geografisk placering. De resterende aktiviteter gennemføres efter sanketuren. Her kan I med fordel udvælge de aktiviteter, I finder meningsfulde for jeres forløb.

Aktiviteter i forløbet

Inden I skal på sanketur, skal eleverne aktivere deres forforståelse i forhold til vild mad og fænomenet 'sankning'.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Erindr
  • Snak
  • Skriv
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Inden I skal på sanketur, skal eleverne få kendskab til fire typer sankelandskaber, som den danske natur kan inddeles i.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Erindr
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Inden I skal på sanketur, skal eleverne opnå kendskab til en række vilde spiselige planter samt lære, hvor disse planter typisk kan sankes.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Erindr
  • Snak
  • Undersøg
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Inden I skal på sanketur, skal eleverne opleve og lære, hvordan man aktivt kan bruge især lugtesansen til at identificere spiselige vilde planter i naturen.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Smag
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Inden I skal på sanketur, skal eleverne lære, hvordan man aktivt kan bruge alle sanser til at identificere og analysere spiselige vilde planter i naturen.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Duft
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Udforsk
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Inden I skal på sanketur, skal eleverne tilegne sig viden om en række vilde planter. Gennem et spil skal de blive bekendt med planternes sensoriske egenskaber samt opnå viden om, hvornår de er i sæson og hvilke sankelandskaber, de tilhører.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Snak
  • Spil
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
I denne aktivitet skal i anvende jeres viden om vilde planter, sankelandskaber og sanser, for I skal nemlig ud og bruge jeres sanser aktivt til at sanke vild mad, som I kan anvende i de efterfølgende aktiviteter.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Udforsk
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Efter sanketuren kan eleverne tilberede forskellige retter, hvori de vilde planter indgår. Formålet med dette er, at åbne elevernes øjne for, hvordan vilde planter kan tilføre smag til maden. Alt efter hvilke planter I har sanket, kan de tilberede én eller flere af opskrifterne i aktiviteten.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Tilbered
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Efter sanketuren kan eleverne, på baggrund af deres viden om vilde planter og deres smag, eksperimentere, udvikle, tilberede og præsentere en kreativ og smagfuld ret, hvori den/de pågældende vilde planter indgår. Tip! Denne aktivitet kan evt. slås sammen med aktivitet 10, så retten bliver en del af et større fordybelses- og formidlingsprojekt om vilde planter.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Undersøg
  • Tilbered
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Efter sanketuren skal eleverne fordybe sig i en specifik plante og gennem forberedelse af en præsentation, og formidling af denne, øge deres viden om vilde spiselige planter og planternes anvendelsesmuligheder i madlavning.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Vilde planter
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Snak
  • Undersøg
  • Fremlæg
  • Vilde planter
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Perspektivering