Gå til hovedindhold

Du er her

Smagen af jul

Madkundskab
Forfattere:  Cathrine Terkelsen
Formålet med forløbet Smagen af jul er, at eleverne gennem sansende og undersøgende arbejde tilegner sig viden om et bredt udvalg af smage og krydderier, som særligt forbindes med den traditionelle danske jul. De skal bl.a. lære om krydderiernes historiske oprindelse og anvendelse i retter i forskellige kulturer og tidsperioder. De skal tilegne sig viden om nogle af julens traditionelle retter og måltider, inddrage egne mad- og måltidserfaringer samt diskutere hvilke værdier og traditioner, der er forbundet med disse mad- og måltider. Med dette udgangspunkt skal eleverne arbejde eksperimenterende med krydderierne, udvikle kreative og/eller innovative juleretter og herigennem opnå forståelse for, hvordan smag, kultur og værdier er tæt knyttede og med til at påvirke vores mad- og måltidskultur.

Aktiviteter i forløbet

I denne aktivitet skal eleverne opleve, hvor stor betydning lugtesansen har for smagen og erfare, hvordan dufte kan være tæt forbundet til erindringer og følelser. Denne sanseoplevelse skal aktivere elevernes forforståelse om den fysiologiske sans (hvordan vi smager med alle sanser) og danne grundlag for et videre arbejde med smag i relation til jul og julens måltider.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Jul
  • Erindringer
  • Smagens fysiologi
  • Kanel
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Duft
  • Snak
  • Sans
  • Madlavning
  • Måltid og madkultur
  • Jul
  • Erindringer
  • Smagens fysiologi
  • Kanel
I denne aktivitet skal eleverne gennem et memory-spil få kendskab til et bredt udvalg af krydderier og aromaer, som ofte forbindes med den traditionelle danske juls retter og måltider. De skal undersøge disse krydderier og aromaer udelukkende ved brug af lugtesansen for at blive bevidste om lugtesansens betydning for smagen og opleve, at duft er tæt koblet til erindringer, hukommelse, minder og følelser. De skal diskutere sanseoplevelser og herigennem blive bevidste om, hvilke erindringer, minder og følelser, som de forbinder med de pågældende krydderier og aromaer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Jul
  • Krydderier
  • Lugtesansen
  • Smagslege
  • Erindringer
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Spil
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Måltid og madkultur
  • Madlavning
  • Jul
  • Krydderier
  • Lugtesansen
  • Smagslege
  • Erindringer
I denne aktivitet skal eleverne, på baggrund af deres kendskab til duften af julens smage, eksperimentere med julekagers smag. Eleverne skal undersøge, hvad der sker med kagernes smag, når der tilsættes og kombineres forskellige krydderier/smage i dejen. De skal på baggrund af dette, udvikle en opskrift, som efter deres egen personlige vurdering smager af jul.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Jul
  • Krydderier
  • Bagning
  • Småkager
  • Erindringer
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Snak
  • Tilbered
  • Fremlæg
  • Skriv
  • Sans
  • Duft
  • Smag
  • Jul
  • Krydderier
  • Bagning
  • Småkager
  • Erindringer
I aktivitet 3 blev der arbejdet introducerende med julens smage, så i denne aktivitet skal eleverne lære mere om de krydderier, som typisk anvendes til jul. De skal opnå viden om krydderiernes smag, hvor krydderierne stammer fra, hvordan de dyrkes samt hvordan de anvendes i retter i forskellige mad- og måltidskulturer. Elevernes kendskab til krydderierne skal endvidere føre til, at de senere kan eksperimentere med krydderierne i madlavningen på et velfunderet grundlag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Jul
  • Krydderier
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Duft
  • Snak
  • Sans
  • Læs
  • Skriv
  • Tilbered
  • Fremlæg
  • Smag
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
  • Måltid og madkultur
  • Jul
  • Krydderier
I denne aktivitet skal eleverne tilegne sig viden om julens mange traditionelle retter og måltider, samt hvilke værdier, traditioner og kulturer, der er forbundet med disse mad- og måltidstraditioner. De skal inddrage egne mad- og måltidserfaringer og sammenligne disse med hinanden samt med andre tidsperioder for at få indblik i udviklingen af den danske jul.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Madkultur
  • Madtraditioner
  • Jul
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Erindr
  • Skriv
  • Sans
  • Måltid og madkultur
  • Madkultur
  • Madtraditioner
  • Jul
I denne aktivitet skal eleverne arbejde kreativt med madlavning og handle på de idéer, som opstår i køkkenet. De skal eksperimentere med råvarer, tilberedningsmetoder, krydderier og julens smage, og udvikle en ny variation af en allerede kendt juleret – eller skabe et helt ny og innovativ juleret. På baggrund af det eksperimenterende arbejde, og elevernes tillærte viden og færdigheder, skal de diskutere, hvor traditionsbundne mange kan være i forbindelse med julens måltider og andre måltider generelt. Herigennem skal de opnå forståelse for, hvordan smag, kultur og værdier er med til at påvirke mad- og måltidskultur.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Jul
  • Krydderier
  • Madkultur
  • Måltidsanledninger
  • Madtraditioner
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Snak
  • Skriv
  • Udforsk
  • Tilbered
  • Fremlæg
  • Sans
  • Smag
  • Madlavning
  • Jul
  • Krydderier
  • Madkultur
  • Måltidsanledninger
  • Madtraditioner