Gå til hovedindhold

Du er her

Smag med alle sanser - oplev smagen

Madkundskab
Natur/teknologi
Forfattere:  Cathrine Terkelsen, Diverse forfattere
Oplevelsen af smag er sammensat af et væld af sanseindtryk. I dette forløb skal eleverne gennem eksperimenterende aktiviteter tilegne sig viden om, hvordan de forskellige sanser – lugtesansen, synssansen, smagssansen, høresansen og følesansen – alle har betydning for smagsoplevelsen. Eleverne skal bl.a. isolere nogle af deres sanser og smage på maden for at opleve de enkelte sansers betydning for smagsoplevelsen. Forløbet har derfor fokus på den fysiologiske smag og er et godt afsæt for et videre arbejde med smagens kulturelle og sociale dimension.

Aktiviteter i forløbet

Eleverne skal tilegne sig viden om den fysiologiske smagssans på tungen, som er en af de 5 sanser, som vi smager med. Tungerne farves blå for at opdage, hvor smagsløgene sidder på tungen. Samtidig vil eleverne opnå viden om, at hvert smagsløg kan skelne mellem fem forskellige grundsmage – sur, salt, sød, bitter og umami.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagssansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsreceptorer
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Smagssansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsreceptorer
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne tilegne sig viden om smagssansen og de 5 grundsmage, som smagsløgene kan registrere. Eleverne skal opleve smagen af de 5 grundsmage ved at smage på fem forskellige råvarer. De skal samtidig blive bevidste om, hvilke andre råvarer og retter disse grundsmage indgår i.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Udforsk
  • Snak
  • Smagsoplevelser
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne opleve og blive bevidste om, at man ikke kun smager med smagssansen på tungen, men at synssansen og lugtesansen også har stor betydning for smagen eller den samlede smagsoplevelse.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Krydderier
  • Lugtesansen
  • Kanel
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Smag
  • Smagens fysiologi
  • Krydderier
  • Lugtesansen
  • Kanel
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne opleve, at både følesansen og høresansen også har stor betydning for smagen. Dette foregår, ved at eleverne præsenteres for både bløde og knasende chips. I indskolingen kan øvelsen anvendes med henblik på at gøre eleverne bevidste om sanserne. På mellemtrinnet kan øvelsen i madkundskabsregi gøre eleverne bevidste om følesansen og høresansens betydning for smagen og smagsoplevelserne. I udskolingen kan aktiviteten med fordel anvendes for at aktivere elevernes forforståelse om sansernes betydning for smagen og som afsæt for et videre arbejde med smag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Smagens fysiologi
  • Tekstur
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne identificere forskellige fødevarer, madlavningsprocesser og/eller madlavningsteknikker udelukkende via høresansen og dermed blive bevidste om, at høresansen også har betydning for smagen og smagsoplevelsen. Derudover skal de lære at sætte ord på mad- og smagsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Sans
  • Beskriv
  • Spil
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
  • Madlavning
Aktiviteten har fokus på den samlede smagsoplevelse og på de enkelte sansers betydning for denne.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Smag
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Madlavning
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser