Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Smagen af frugt og grønt: Kemimateriale modul 2-8

Kemi
Dansk
1. g
2. g
3. g
Forfattere:  Lone Berg, Casper Thrane

Her forefindes den komplette samling af kemimaterialer til forløbet "Smagen af frugt og grønt – Smagsbegrebet analyseret og formidlet".

Aktiviteter i forløbet

Modul 1 er af introducerende karakter og fungerer tværfagligt/fælles mellem dansk og kemi.
Fag
Dansk, Kemi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Dansk
  • Kemi
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
Der arbejdes med elevernes bevidsthed om sammenhængen mellem stoffers struktur, deres kemiske og fysiske egenskaber samt bevidsthed om stoffers anvendelse i hverdagen, herunder smagsoplevelsen.
Fag
Kemi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Aromastoffer
  • Estere
Aktivitetstyper
  • -
  • Kemi
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
  • Aromastoffer
  • Estere
De fem grundsmage – surt, sødt, salt, bittert og umami - bidrager til madens smag, men det samme gælder for bl.a. lugtesansen og følesansen. Når maden tygges, frigives aromastoffer, der kan bindes til lugtreceptorer i næsen via svælget. I dette forsøg fremstilles fem forskellige aromastoffer, der alle er estere ved en kondensationsreaktion mellem en carboxylsyre og en alkohol. Aromastofferne skal herefter identificeres, ved at eleverne dufter sig frem.
Fag
Kemi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Estere
Aktivitetstyper
  • -
  • Kemi
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
  • Estere
Der arbejdes med teori om, hvad organiske farvestoffer kemisk set er. Herunder hvorfor frugt og grønt har deres særlige farver, f.eks. rød gul og grøn peberfrugt samt rødbede.
Fag
Kemi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Kemi
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
Der arbejdes med elevernes forståelse af, hvordan man kan analysere, hvilken farve der er i stoffet. I denne forbindelse skal de bl.a. selv lave en øvelsesvejledning.
Fag
Kemi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Kemi
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
Analyser af, hvilke farvestoffer frugt og grønt indeholder. Eleverne arbejder gruppevis i laboratorium og skal regne på koncentrationen af betanin til standardkurven. I dette modul analyseres betaninindholdet i rødbede, men det kunne også være farvestoffer i brombær og hindbær vs. rødbede og æbler.
Fag
Kemi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Kemi
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
Analyse af hvilke farvestoffer, frugt og grønt indeholder. I dette modul analyseres chlorofylindholdet i spinat, men det kunne også være chlorofylindholdet i en krydderurt som f.eks. persille.
Fag
Kemi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Kemi
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
Gruppearbejde, hvor der udarbejdes en poster om en frugt eller grøntsag efter eget valg. Gruppen skal fremlægge den i det afsluttende modul. Der skal være fokus på smagen af frugten/grøntsagen. Herunder især aromaen og farven.
Fag
Kemi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Kemi
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
Denne aktivitet afslutter hele forløbet og har omdrejningspunkt i begrebet konvivialitet. Konvivialitet vil sige en medleven i måltidet - dvs. det engagement, som ikke blot handler om at spise maden, men også skabe en kontekst og en indleven. Gruppevis laver/medbringer eleverne en ret til 3-4 personer. Denne indgår i fællesspisning, og programmet står derudover på gruppefremlæggelser, digtoplæsning m.v.
Fag
Dansk, Kemi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Dansk
  • Kemi
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g