Gå til hovedindhold

Du er her

Baggrundviden: Børn, smag og pædagogik

Tværfaglig
Forfattere:  Patricia DeCosta, Per Møller, Michael Bom Frøst, Annemarie Olsen, Eva Rymann, Karen Wistoft, Lars Qvortrup, Mikkel Stovgaard, Mathias Merrild Thorborg, Helle Huss Bjerre, Barbara Vad Andersen
Du finder her et udvalg af tekster, artikler og bøger om smag udgivet af Smag for Livet. Teksterne hænger ikke nødvendigvis direkte sammen med bestemte undervisningsforløb men har en informativ baggrundskarakter for dig, som er nysgerrig på, hvordan smagens såvel fysiologiske og psykologiske som pædagogiske dimension hænger sammen.

Aktiviteter i forløbet

Madmodige Børn - et inspirationskatalog til forældre og andre voksne, der gerne vil støtte deres eller andres børn i at udvikle madglæde, spise varieret og prøve ny mad.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madmod
  • Madglæde
  • Neofobi
  • Kræsenhed
  • Tværfaglig
  • Madmod
  • Madglæde
  • Neofobi
  • Kræsenhed
Opskriften på madglade børn og voksne: Slip tøjlerne og lad børnene selv bestemme.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madglæde
  • Måltidsanledninger
  • Tværfaglig
  • Madglæde
  • Måltidsanledninger
Når man arbejder med smagen i madkundskab, har eleverne høje forventninger til, at de lærer noget, viser et nyt studie.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
Mad og måltider i skolen handler ikke kun om, at maden er sund, men også om, at de fysiske-, organisatoriske-, sociale-, og pædagogiske rammer om måltiderne understøtter, at elever kan spise sundt med andre og nyde deres mad, hvad enten det er madpakker eller skolemad. Trods øget opmærksomhed på skolemad har betydningen af forskellige rammer for mad og måltider i skolen hidtil været uklar. Med denne rapport kortlægges dansk og international forskning på området systematisk. Rapporten konkluderer, at rammerne har stor betydning for elevernes a) fysiske, sociale og mentale sundhed herunder lyst til at spise sundt, b) læringsforudsætninger og c) sociale og faglige trivsel. Samtidig peger forskningskortlægningen på, at interventioner, hvis de skal være effektfulde, bør være multikomponente, indeholde sund, velsmagende og indbydende mad indtaget i mindre spisegrupper samt involvere eleverne i udformningen og styringen af skolemåltidets rammer.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • Sundhed
Faglige temaer
  • Måltider
  • Madglæde
  • Tværfaglig
  • Måltider
  • Sundhed
  • Madglæde
Du finder her en engelsksproget opridsning af de 7 smagsdimensioner, som professor Karen Wistoft samt professor Lars Qvortrup identificerer. Dokumentet er et såkaldt 'handout' - et oplæg til undervisning i New York d. 27. marts 2018 ifm. Claus Meyers gastro-kvalificeringsprogram for unge.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser
  • Tværfaglig
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser
7-8-årige piger vil typisk helst have, at forskellige slags mad ligger hver for sig på tallerkenen, og større børn vil typisk gerne have, at ingredienserne er blandet sammen, viser ny dansk forskning fra Smag for Livet.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madmod
  • Madglæde
  • Måltider
  • Smagens psykologi
  • Tværfaglig
  • Madmod
  • Madglæde
  • Måltider
  • Smagens psykologi