Aktuelle, og populære, madprogrammer i TV er med til at fortælle os, hvad maskulinitet er – og underforstået også kønsroller mere bredt. Værternes personlige fremtoning, påklædning, valg af råvarer samt programmernes øvrige opbygning danner rammen om denne fortælling. Og det er ikke uvæsentligt, hvad fortællingen om maskulinitet går ud på; således er kønsroller og synet på køn tæt knyttet til samfundets økonomiske og magtmæssige strukturer og politiske beslutningsprocesser. I en sociologisk fagterminologi kan kønsroller siges at være sociale konstruktioner, dvs. at vores opfattelser af hvad f.eks. maskulinitet er, er noget, som vi aktivt, men ofte ubevidst, tilegner os i samspil med vores omverden op gennem ikke mindst vores opvækst. Derfor er det dannelsesmæssigt afgørende, at eleverne bliver bevidste om, at der er forhold, bl.a. i medierne, som øver indflydelse på deres perception af dem selv og deres handlemuligheder i verden. Det er denne tamatik, som forløbet her tager fat om. Inspiration til dele af forløbets faglighed er hentet i Jonatan Leers bog Ma(d)skulinitet.
Aktiviteter i forløbet
- Sociale og kulturelle forhold
- Kønsroller
- Kritisk refleksion
- Medier
- Magt
- Smag
- Snak
- Skriv
- Sociale og kulturelle forhold
- Samfundsfaglige metoder
- Smagslege
- Kritisk refleksion
- Kønsroller
- Diskurser
- Leg
- Snak
- -
- Kritisk refleksion
- Kønsroller
- Diskurser
- Social kontekst
- Snak
- Regn