Gå til hovedindhold

Du er her

Værtskab, smag og måltider

Madkundskab
Forfattere:  Martha Freja Andreassen, Rasmus Petersen
Forløbet 'Værtskab, smag og måltider' henvender sig til madkundskabsundervisningen fra 4.-7. klasse og kan tilmed bruges i udskolingen i forbindelse med valgfag. Forløbet er udarbejdet til at kunne strække sig over to undervisningsgange, og det kan med fordel tænkes ind i forbindelse med kompetenceområdet ‘Måltider og madkultur’. Smagen er en del af dette undervisningsforløb, men forløbet tilsigter at åbne elevernes øjne for, hvordan smagen bliver påvirket af omkringliggende parametre. Disse parametre vil eleverne aktivt arbejde med både analytisk, æstetisk og håndværksmæssigt. Velkommen til en verden, hvor værtskabet, smagen og måltidet er i centrum.

Aktiviteter i forløbet

Eleverne skal først aktivere deres forforståelse af fænomenet værtskab. Herefter skal de tilegne sig viden om, hvad et værtskab er, og selv formulere forskellige parametre for værtskabets betydning for et måltid. Til dette arbejde indgår både tekster, film, scenariekort og kreative foldebøger til fastholdelse af elevernes viden.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
  • Madkundskab
  • 4. - 7. klasse
  • Beskriv
  • Tegn
  • Læs
  • Skriv
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
  • Måltid og madkultur
Eleverne skal anvende deres viden om værtskabets betydning for smagsoplevelsen ved at fremstille, servere og gennemføre en præsentation af en kartoffelmad i selvvalgte måltidsrammer. Her skal eleverne benytte deres viden om de forskellige parametre, som kan påvirke smag- og måltidsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
  • Madkundskab
  • 4. - 7. klasse
  • Tilbered
  • Smag
  • Fremlæg
  • Måltid og madkultur
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider