Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Kort og spil

Madkundskab
Tværfaglig
Natur/teknologi
Forfattere:  Morten Christensen, Anne Torpegaard Festersen, Eva Rymann, Karen Wistoft, Elle Lüchau, Majbritt Pless, Ditte Jacqueline Rasmussen, Cathrine Terkelsen, Julia Sick, Martha Freja Andreassen, Rasmus Petersen

Her finderdu Smag for Livets forskellige kort og spil, som kan indgå som læremidler i undervisningen.

Aktiviteter i forløbet

Download Smag for Livets teksturkort og brug dem til at diskutere, hvilke mundfølelser maden har.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Tekstur
Dampning, sautering og gratinering er metoder, der kan anvendes ved tilberedning af mad. Men hvad kendetegner metoderne? Hvornår anvender vi dem? Og hvilken indflydelse har valget af metode på madens smag? Her finder du en række kort med madlavningsmetoder. Kortene er designet til at indgå som læremiddel i madkundskabsundervisningen
Fag
Madkundskab, Tværfaglig
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tilberedning
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Tværfaglig
  • Undersøg
  • Madlavning
  • Tilberedning
Vi har mange forskellige grunde til at vælge at spise, som vi gør. Disse smagsdimensionskort kan bruges til at overveje, hvad der betyder mest for dig og hvad der påvirker din og andres smag.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smag med alle sanser
  • Kritisk refleksion
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smag med alle sanser
  • Kritisk refleksion
I dette vendespil kan eleverne opnå kendskab til et bredt udvalg af fødevarer ved at smage og diskutere, hvilke grundsmage som fødevarerne repræsenterer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Smagslege
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Madkundskab
  • Spil
  • De fem grundsmage
  • Smagslege
Blanchering, dampning, sautering og gratinering er alle metoder, der kan anvendes ved tilberedning af mad. Men hvad kendetegner de enkelte metoder, og hvornår anvender vi dem i madlavningen? Her finder du en oversigt, som eleverne kan bruge til at undersøge, hvilke metoder der bliver anvendt ved tilberedningen af et måltid.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Undersøg
  • Madlavning
Eleverne skal få kendskab til et bredt udvalg af aromaer ved at undersøge disse via den orthonasale indgang til lugtesansen i et memory-spil. Herigennem skal eleverne blive bevidste om lugtesansens store betydning for smagen samt opleve, at duft er tæt koblet til erindringer, hukommelse, minder og følelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Lugtesansen
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Sans
  • Madkundskab
  • Spil
  • Sans
  • Lugtesansen
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Spil
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Snak
  • Spil
Hvad er værtskab og hvad er har det af betydning?  Brug scenariekortene  til at åbne elevernes øjne for, hvordan smagen bliver påvirket af omkringliggende parametre. Disse parametre vil eleverne aktivt arbejde med både analytisk, æstetisk og håndværksmæssigt. Velkommen til en verden, hvor værtskabet, smagen og måltidet er i centrum.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Snak
  • Leg
  • Madkundskab
  • Spil
  • Snak
  • Leg
  • Måltid og madkultur