Gå til hovedindhold

Du er her

Smag på ritualet

Kristendomskundskab
Forfattere:  Mathias Mølleskov
Mad og smag, samt måden det indtages på, kan have indflydelse på, hvem vi er – ikke blot på et personligt plan, men også i en social kontekst. Dette ses bl.a. i menneskets brug af mad i ritualer. I dette forløb er der fokus på, hvilken rolle mad og smag kan spille i ritualer - hvad gør maden og dens smag ved os mennesker, når den indtages i forbindelse med et ritual? Forløbet tager fat i det jødiske påskemåltid seder, den kristne nadver og til slut overgangsritualet i en religiøs og ikke-religiøs kontekst. Eleverne skal lære, at indtagelse af mad kan bruges i ritualer til at påvirke vores følelser og få måltidet til at betyde mere. I ritualet bliver maden og smagen til en genstand, som indeholder symbolsk værdi, der rækker ud over den selv. Eleverne skal arbejde med, hvordan denne symbolværdi kan have mange forskellige betydninger og virkninger på folk. Eleverne får til slut også mulighed for at opfinde og udføre deres eget overgangsritual og pålægge dette en symbolsk betydning.

Aktiviteter i forløbet

I denne aktivitet skal eleverne lære, hvordan et ritual kan defineres, og lære hvad det jødiske påskemåltid seder består af. Eleverne skal via sanselig erfaring lære, hvilken rolle mad og smag spiller i ritualet, samt hvilken symbolsk betydning dette tillægges.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Faglige temaer
  • Ritual
  • Tro
  • Jødedom
  • Seder
  • Påske
  • Pesach
  • Exodus
  • Kristendomskundskab
  • Udskoling
  • Smag
  • Snak
  • Læs
  • Skriv
  • Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
  • Ritual
  • Tro
  • Jødedom
  • Seder
  • Påske
  • Pesach
  • Exodus
I denne aktivitet skal eleverne lære, hvordan nadveren udspiller sig i den danske Luthersk evangeliske folkekirke, samt hvilken symbolsk betydning nadveren tillægges. Eleverne skal via sanselig erfaring lære, hvilken rolle mad spiller i ritualet, og hvordan nadver smager.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Kristendom
Faglige temaer
  • Ritual
  • Tro
  • Kristendom
  • Nadver
  • Konfirmation
  • Højmesse
  • Gudstjeneste
  • Jesus
  • Kristendomskundskab
  • Udskoling
  • Smag
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Kristendom
  • Ritual
  • Tro
  • Kristendom
  • Nadver
  • Konfirmation
  • Højmesse
  • Gudstjeneste
  • Jesus
I denne aktivitet skal eleverne lære, hvordan mad og smag kan indgå i et overgangsritual. De skal kunne udpege faserne i et overgangsritual (separations-, liminal- og inkorporationsfasen), og også selv være i stand til at opfinde deres eget overgangsritual, hvori smag eller spisning skal indgå. Eleverne skal kunne redegøre for, hvordan mad kan have indflydelse på vores identitet, status og udvikling som menneske.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Faglige temaer
  • Ritual
  • Tro
  • Overgangsritual
  • Fase
  • Rollespil
  • Kristendomskundskab
  • Udskoling
  • Smag
  • Duft
  • Sans
  • Snak
  • Spil
  • Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
  • Ritual
  • Tro
  • Overgangsritual
  • Fase
  • Rollespil