Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Brændende kærlighed i nye klæder

Madkundskab
Udskoling
Mellemtrin
Forfattere:  Thomas Brahe, Louise Beck Brønnum, Asmus Gamdrup Jensen, Anne Torpegaard Festersen

Forløbet her retter sig mod madkundskab. Men gennem arbejdet med retten Brændende Kærlighed trækkes der på den danske madhistorie og samfundsfaglige elementer med henblik på, at eleverne erkender, hvordan smagsoplevelser og smagspræferencer er påvirket af et væld af faktorer, som handler om alt andet end smagsløgenes umiddelbare fysiologi. Brændende Kærlighed er ikke kun en populær og velsmagende ret. Grundet rettens udbredelse og popularitet i store perioder op gennem det 20. århundrede kan den, for mange, også være knyttet til minder fra f.eks. barndomshjemmet og familien. Eleverne skal konkret både tilberede Brændende Kærlighed ud fra en klassisk opskrift og selv udvikle en nyfortolkning af retten.

Aktiviteter i forløbet

I den første aktivitet skal eleverne bl.a. se en video, som introducerende binder den personlige, håndværksmæssige, samfundsmæssige og naturfaglige dimension sammen. For kokken Rasmus Munk repræsenterer retten Brændende Kærlighed en række minder om hans mormors askebæger. Disse minder bruger han så til at nyfortolke retten. Historikeren Asmus Gamdrup fortæller, hvordan sådanne minder trækker tråde ud til historiske trends, og hvordan minderne kan udgøre en slags kilder til historisk forståelse. Og så fortæller gastrofysikeren Louise Beck Brønnum om, hvorfor hun synes, at brændende kærlighed smager så godt: umami! Eleverne skal bruge videoen som afsæt til det videre arbejde med personlige minder og fortolkninger/tilberedning af retter, som de kan huske fra tidligere (dette kommer i aktivitet 3).
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagens psykologi
  • Umami
  • Umami
Aktivitetstyper
  • Erindr
  • Beskriv
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Mellemtrin
  • Erindr
  • Beskriv
  • Tilbered
  • Smagens psykologi
  • Umami
  • Måltid og madkultur
Eleverne skal nu tilberede retten Brændende Kærlighed på basis af en klassisk opskrift. Derudover skal de forholde sig til smag og tekstur med henblik på deres videre arbejde med at lave egne nyfortolkninger af retten.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madkultur
  • Tilsmagning
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Smag
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Mellemtrin
  • Tilbered
  • Smag
  • Beskriv
  • Madkultur
  • Tilsmagning
I denne aktivitet skal eleverne tilberede deres egen version af retten Brændende Kærlighed. Her kan eleverne ligesom Rasmus Munk give deres fortolkning af, hvordan retten Brændende Kærlighed kunne serveres i dag. Eleverne kan her tage udgangspunkt i bl.a. en selvvalgt betydningsfuld person, religion, kultur eller historisk periode, som skal skabe rammen for elevernes valg af smag, konsistens, råvarer og udseende. Slutteligt tilbereder eleverne den nyfortolkede version af Brændende Kærlighed.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Sæt ord på smagen
  • Madkultur
Aktivitetstyper
  • Fortolk
  • Beskriv
  • Skriv
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Mellemtrin
  • Fortolk
  • Beskriv
  • Skriv
  • Sæt ord på smagen
  • Madkultur
Eleverne tilbereder nu deres nyfortolkninger af Brændende Kærlighed, og der afsluttes med præsentationer, smagninger og respons fra klassen.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tilsmagning
  • Tekstur
  • Måltider
Aktivitetstyper
  • Beskriv
  • Smag
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Mellemtrin
  • Beskriv
  • Smag
  • Tilbered
  • Tilsmagning
  • Tekstur
  • Måltider