I den historiske udvikling af menneskets madkultur påpeges typisk to brud som værende de mest revolutionerende. Disse to brud er 1) landbrugets opståen og 2) industrialiseringen, som dermed opdeler menneskets madkulturelle historie i følgende tre lange perioder: jægerstenalderen, bondesamfundet og moderniteten. I dette forløb skal eleverne tilegne sig viden om og erfaring med, hvad danskernes kost har kunnet bestå af i disse perioder. Gennem konkrete smagsoplevelser og erfaringer, sat ind i den større didaktisk kontekst, arbejder eleverne med at forstå, hvordan mennesket gennem tiden har anskaffet og produceret fødevarer, og hvordan denne produktion har været et direkte resultat af de respektive teknologiske paradigmer. I dag lever eleverne i en verden, hvor de færreste af dem har et forhold til, hvordan mennesket anskaffer og producerer fødevarer. For mange børn i dag gør det sig gældende, at oplevelser med anskaffelse af mad og drikke har udgangspunkt i supermarkedsindkøb, hvor der ofte endda købes mere, end der er brug for. Dette forløb kan være med til at give eleverne et historisk overblik over, hvordan omdrejningspunktet for den vestlige verdens madkultur er gået fra behov til behag.
Aktiviteter i forløbet
- Kronologi og sammenhæng
- Ertebølle
- Jægerstenalder
- Jagt
- Samle
- Køkkenmødding
- Smag
- Duft
- Snak
- Skriv
- Tegn
- Kronologi og sammenhæng
- Bondesamfund
- Stavnsbånd
- Landmand
- Pløje
- Smag
- Duft
- Snak
- Skriv
- Se
- Kronologi og sammenhæng
- Industrialisering
- Museum
- Madpakke
- Maskine
- Teknologi
- Smag