Gå til hovedindhold

Du er her

Sprog og religion på tungen

Dansk
Kristendomskundskab
Madkundskab
Forfattere:  Cathrine Terkelsen, Thomas Brahe
Når religiøse fortællinger bliver sanselige - og noget, som man endda kan smage på - kan lysten til at kommunikere om dem forstærkes. Forløbet her forsøger tværfagligt at kombinere 1) danskfaglige - produktive såvel som receptive - færdigheder med 2) religionsfaglige vidensområder, idet elevernes arbejde tager udgangspunkt i både en række religiøse fortællinger og konkrete råvarer samt smagsoplevelser, som kan knyttes til fortællingerne. Forløbet kan både bruges i dansk, hvor skriveprocesserne på tværs af genrer således kan tage udgangspunkt i og motiveres af religiøse fortællinger - og også i kristendomskundskab, hvor de religionsfaglige vidensområder bliver bearbejdet gennem elevernes aktive skriveprocesser. Alt efter klassetrin kan der bygges på, hvad angår faglige forventninger.

Aktiviteter i forløbet

Syndefaldet. Adam og Eva. Og slangen. Næsten "urbibelske" figurer og symboler, som er overleveret gennem et hav af generationer. Aktiviteten her forsøger at gøre den gamle fortælling endnu mere sanselig for eleverne, ved at de skal smage på æbler og producere tekster - men ikke BARE smage på æbler og producere tekster; de skal forholde sig til æblernes smag, vurdere smagens karakteristik i forhold til den symbolske betydning (æblet smager godt og sødt) og herefter bruge deres fantasi på at opfinde nye symbolske betydninger for æblet, idet disse fremstilles som tekstproduktioner.
Fag
Dansk, Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Fortolkning
  • Fremstilling
  • Bibelske fortællinger
Faglige temaer
  • Æbler
  • Syndefaldet
  • Skriveøvelser
  • Dansk
  • Kristendomskundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Smag
  • Skriv
  • Snak
  • Fremlæg
  • Fortolkning
  • Fremstilling
  • Bibelske fortællinger
  • Æbler
  • Syndefaldet
  • Skriveøvelser