Gå til hovedindhold

Du er her

Livretter - hvordan smager de, og hvorfor har vi dem?

Dansk
Madkundskab
Forfattere:  Cathrine Terkelsen, Thomas Brahe
Bevidst eller ubevidst har vi alle noget, vi særligt godt kan lide at spise. Måske er det smagen. Måske er det mundfølelsen og rettens tekstur. Måske begge. Vi bliver i godt humør, nogle gange bare ved tanken om denne ret. Den sætter "noget i gang" hos os. Vi bliver positivt stemt. Og netop dette er udgangspunktet her: at det, vi oplever som god smag, gør os glade og ofte også giver os lyst til at kommunikere om vores oplevelse. På den baggrund skal eleverne i forløbet her forholde sig til, hvad en livret er for noget - at den er personlig og kulturelt forankret på én gang; og det skal de både snakke om og skrive om gennem forskellige øvelser.

Aktiviteter i forløbet

Eleverne skal gennem en indledende "billed- og samtaleøvelse" bevidstgøre sig om egne og andres livretter. Hvad er en livret egentlig for noget? Og smager den ens for alle mennesker? Øvelsen her danner grundlag for elevernes efterfølgende skriveøvelser, hvor livretter (dvs. noget, som eleverne knytter positive smagsmæssige og sanselige konnotationer til) er i centrum.
Fag
Dansk, Madkundskab
Kompetenceområder
  • Kommunikation
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Livretter
  • Madtraditioner
  • Insekter
  • Dansk
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Kommunikation
  • Måltid og madkultur
  • Livretter
  • Madtraditioner
  • Insekter
UNDER FÆRDIGUDVIKLING. Eleverne skal på skrift, på basis af interviews parvis, formulere sidemakkerens oplevelser med en bestemt livret. Der øves her både kommunikativ perception og skriftlig produktion på basis af denne kommunikation.
Fag
Dansk, Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fremstilling
  • Kommunikation
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Skriveøvelser
  • Livretter
  • Dansk
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Fremstilling
  • Kommunikation
  • Måltid og madkultur
  • Skriveøvelser
  • Livretter
UNDER FÆRDIGUDVIKLING. I denne aktivitet skal eleverne beskæftige sig med både den fysiologiske, sociale og kulturelle dimension af smagen. De skal anvende denne viden til at reflektere over, hvordan de kan beskrive smagen af deres livret med henblik på at blive bevidste om, hvorfor denne ret netop er deres livret. Eleverne skal gennem denne aktivitet og produktionen af en beskrivelse, blive bevidste om, at smag er en helhedsopfattelse af mange forskellige indtryk, herunder også de erindringer, som man har om smagsoplevelser.
Fag
Dansk, Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fremstilling
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Erindringer
  • Madtraditioner
  • Måltidsanledninger
  • Skriveøvelser
  • Dansk
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Erindr
  • Skriv
  • Snak
  • Fremstilling
  • Måltid og madkultur
  • Erindringer
  • Madtraditioner
  • Måltidsanledninger
  • Skriveøvelser
Fag
Dansk, Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fremstilling
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Skriveøvelser
  • Dansk
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Fremstilling
  • Skriveøvelser
  • Måltid og madkultur