Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Velkommen!

... til Fag med Smag – en original samling af udforskende, didaktiske læremidler med smag i centrum i alle fag. Du kan også hente app’en til iOS eller Android

Du er her

Aktiviteter med temaet Smagsoplevelser

Sanser og smag > Tilsmagning
I denne aktivitet skal eleverne eksperimentere med smag og tilsmagning gennem tilberedning af en personlig sansepose, der smages til med forskellige råvarer, herunder grøntsager og krydderurter. Aktiviteten skal danne rammen om en vækkelse af elevernes gastronomiske nysgerrighed.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
  • Sæt ord på smagen
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Duft
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Sans
  • Smag
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Duft
  • Beskriv
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
  • Sæt ord på smagen
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
I denne aktivitet skal eleverne tilberede og tilsmage to slags grød med en række ingredienser. Hver gang én ingrediens tilsættes grøden, smager eleverne og vurderer grødens smag og tekstur. Hensigten er at udvide elevernes viden om smag samt færdigheder i at kunne tilsmage mad. Aktiviteten kan med fordel danne afsæt for, at eleverne udvikler deres egen smagfulde grød.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Tilsmagning
  • Smagsoplevelser
  • Sæt ord på smagen
  • De fem grundsmage
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Smag
  • Sans
  • Undersøg
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Tilbered
  • Smag
  • Sans
  • Undersøg
  • Beskriv
  • Tilsmagning
  • Smagsoplevelser
  • Sæt ord på smagen
  • De fem grundsmage
  • Tekstur
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Eleverne skal smage på 5 forskellige råvarer, som repræsenterer de 5 grundsmage, og fortolke disse smagsoplevelser i æstetiske udtryk. Eleverne skal via denne æstetiske proces træne håndværksmæssige færdigheder i billedkunst, skærpe deres opmærksomhed omkring dét at smage og blive bevidst om forskellen i smagen på de 5 grundsmage, som smagssansen kan registrere.
Fag
Madkundskab, Billedkunst
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Billedfremstilling
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Tegn
  • Fremlæg
  • Smag
  • Madkundskab
  • Billedkunst
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Tegn
  • Fremlæg
  • Smag
  • Fødevarebevidsthed
  • De fem grundsmage
  • Smagsoplevelser
  • Billedfremstilling
Eleverne skal blive bevidste om, at stærk ikke er en grundsmag, men at det stærke opfattes via trigeminalsansen.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Trigeminalsansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Trigeminalsansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
I denne aktivitet skal eleverne tilegne sig viden om smagssansen og de 5 grundsmage, som smagsløgene kan registrere. Eleverne skal opleve smagen af de 5 grundsmage ved at smage på fem forskellige råvarer. De skal samtidig blive bevidste om, hvilke andre råvarer og retter disse grundsmage indgår i.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Udforsk
  • Snak
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Udforsk
  • Snak
  • Smagsoplevelser
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne identificere forskellige fødevarer, madlavningsprocesser og/eller madlavningsteknikker udelukkende via høresansen og dermed blive bevidste om, at høresansen også har betydning for smagen og smagsoplevelsen. Derudover skal de lære at sætte ord på mad- og smagsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Sans
  • Beskriv
  • Spil
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Sans
  • Beskriv
  • Spil
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
  • Madlavning
Aktiviteten har fokus på den samlede smagsoplevelse og på de enkelte sansers betydning for denne.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Smag
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Smag
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Madlavning
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
I denne aktivitet skal eleverne få kendskab til og viden om æblet, forskellige æblesorter og æblets opbygning. Eleverne skal undersøge æblets smag ud fra de fem grundsmage og udvikle en oversigt over retter, drikke og snacks med æbler. Aktiviteten er grundlag for, at eleverne i aktivitet 2 kan undersøge og vurdere æblets smag sammen med smage fra krydderier, krydderurter og råvarer og i aktivitet 3 kan udvikle eller omfortolke en ret med æbler.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Æbler
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Beskriv
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Beskriv
  • Undersøg
  • Madlavning
  • Æbler
  • Smagsoplevelser
Kultur og traditioner > aFRIKADELLEN - få smag for Afrika
Ris er en vigtig fødekilde i Afrika. Men risen har også en særlig historie i Afrika, og den er forbundet med en række traditionelle, smagfulde retter. Følg journalisten Jeppe Vestergaard Jensens smagsrejse rundt i Afrika. I kapitel 1 kommer I bl.a. med på lokale restauranter og møder traditionelle risretter. Gennem læsning og forskellige opgaver får eleverne kendskab til ris og forskellige risretter. De skal desuden udarbejder idéer til en ny risret og selv tilberede de afrikanske risretter.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Løs
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Løs
  • Tilbered
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Lige så snart turisterne lander i Sydafrika, bliver de præsenteret for en af Sydafrikas nok mest betydningsfulde spiser - det tørrede kød der kaldes biltong. I kapitel 2 fortsætter journalisten Jeppe Vestergaard Jensen sin smagsrejse til Sydafrika, og I bliver inviteret med videre på rejsen gennem endnu en levende fortælling. Gennem læsning og øvrige opgaver skal eleverne arbejde med, hvordan mad og kultur er forbundet, og de skal bl.a. selv tilberede biltong.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Når man er ude at opleve den store verden og maden derfra, hvad er så et ægte måltid, der præcis rammer den smag og følelse, som de lokale forbinder med deres mad? Og er det overhovedet muligt at genskabe et autentisk måltid? I Kapitel 3 kommer I med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen til Etiopien i Afrika, hvor han udforsker autentiske etiopiske smagsoplevelser. Gennem læsning og de øvrige opgaver skal eleverne bl.a. drøfte begrebet 'autentisk', udtænke en fiktiv autentisk restaurant. Og de skal tilberede et etiopisk måltid, som indtages på ægte etiopisk manér (med fingrene). Dette danner afsæt for, at eleverne tager kritisk stilling til, hvordan måden vi indtager mad på, påvirker måltider og smagsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
  • Erindringer
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
  • Erindringer
Siden 1400-tallet har Europa haft indflydelse i Afrika. Europæerne kom med nye ting, som i samspil med de eksisterende kulturer skabte nye kulturer og madretter. Men nu vender skibet, og afrikanerne er også klar til at vise resten af verden, hvad de kan tilbyde af spændende smage. Tag med videre på en smagsrejse i Afrika med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen. I kapitel 4 vil I lære mere om kolonitiden og dens betydning for mad og madkultur.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
I femte og sidste kapitel af smagsrejsen rundt i Sydafrika, ser journalisten Jeppe Vestergaard Jensen nærmere på, hvad vi i Europa kan lære af Afrika, når det gælder mad, smag og madkultur. I kapitel 5 skal I bl.a. forholde jer til, hvad I har lært om Afrikas smage og udtænke en ret, hvor I bringer jeres viden og erfaringer om Afrikas smage, råvarer og teknikker i spil i køkkenet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Kultur og traditioner > Værtskab, smag og måltider
Eleverne skal først aktivere deres forforståelse af fænomenet værtskab. Herefter skal de tilegne sig viden om, hvad et værtskab er, og selv formulere forskellige parametre for værtskabets betydning for et måltid. Til dette arbejde indgår både tekster, film, scenariekort og kreative foldebøger til fastholdelse af elevernes viden.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
Aktivitetstyper
  • Beskriv
  • Tegn
  • Læs
  • Skriv
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Beskriv
  • Tegn
  • Læs
  • Skriv
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
  • Måltid og madkultur
Eleverne skal anvende deres viden om værtskabets betydning for smagsoplevelsen ved at fremstille, servere og gennemføre en præsentation af en kartoffelmad i selvvalgte måltidsrammer. Her skal eleverne benytte deres viden om de forskellige parametre, som kan påvirke smag- og måltidsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Smag
  • Fremlæg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Tilbered
  • Smag
  • Fremlæg
  • Måltid og madkultur
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
Ud med sproget! ... kommunikér med smag > Smagens sociale og kulturelle dimension
I denne aktivitet skal eleverne tilegne sig viden om, at sociale og kulturelle aspekter også har betydning for smagsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Erindringer
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Skriv
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Skriv
  • Smagsoplevelser
  • Erindringer
Ud med sproget! ... kommunikér med smag > Speaking with and about foods
I denne aktivitet skal eleverne både arbejde med skriftlighed, mundtlighed og ordforråd. Aktiviteten indledes med, at eleverne skal se et filmklip fra filmen ”Julie and Julia”. Klippet viser, hvordan hovedpersonen Julie beskriver sin smagsoplevelse med smør, hvilket skal fungere som eksempel for eleverne i de efterfølgende øvelser. Med inspiration fra den direkte tilgang til ordforrådstræning arbejder eleverne målrettet med udvidelse af ordforråd, hvorefter de selv skal skrive en beskrivelse, der ligner Julies fra filmklippet. Afslutningsvis skal eleverne i grupper blindsmage, beskrive og gætte, hvad de smager.
Fag
Engelsk
Kompetenceområder
  • Skriftlig kommunikation
  • Mundtlig kommunikation
Faglige temaer
  • Ordforråd
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Beskriv
  • Skriv
  • Erindr
  • Smag
  • Engelsk
  • Udskoling
  • Snak
  • Beskriv
  • Skriv
  • Erindr
  • Smag
  • Skriftlig kommunikation
  • Mundtlig kommunikation
  • Ordforråd
  • Smagsoplevelser
Smagfulde tal > Smagskombinationer
Målet med aktiviteten er at give eleverne en fornemmelse af begrebet 'sandsynlig'. At bruge de erfaringer, de har fået om kombinatorik og systemer i aktivitet 1 til at beregne sandsynlighed ud fra antallet af kombinationsmuligheder. Det er ikke nødvendigt, at eleverne kender til brøker, decimaltal og procent for at bruge materialet.
Fag
Matematik
Kompetenceområder
  • Statistik og sandsynlighed
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Chance
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Snak
  • Regn
  • Matematik
  • Indskoling
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Snak
  • Regn
  • Statistik og sandsynlighed
  • Smagsoplevelser
  • Chance
Du finder her en engelsksproget opridsning af de 7 smagsdimensioner, som professor Karen Wistoft samt professor Lars Qvortrup identificerer. Dokumentet er et såkaldt 'handout' - et oplæg til undervisning i New York d. 27. marts 2018 ifm. Claus Meyers gastro-kvalificeringsprogram for unge.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser