Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Innovation i køkkenet - Kirsten Thurs cirkulære proces

Tværfaglig
Forfattere:  Kirsten Thur, Anne Torpegaard Festersen

Hvad vil det sige at arbejde innovativt? Og hvordan innoverer man i et køkken? Det giver Kirsten Thur et bud på i dette undervisningsforløb. Forløbet er bygget op omkring den kendte dessert og konditorkage Gateau Marcel. Det er en kage, som er sat sammen af få elementer, hvilket gør den let genkendelig. Undervisningsforløbet giver eleverne mulighed for at arbejde innovativt og kreativt i køkkenet gennem en række opstillede processer. Udgangspunktet er klassikeren Gateau Marcel, men pointen er, at eleverne skal lære at benytte en fast procedure, så de fremadrettet kan arbejde innovativt på en valgfri klassiker eller et tema.

Det er vigtigt at dygtiggøre sig i det innovative køkken, ligesom det er vigtigt at dygtiggøre sig i håndværket. Det vil optimere glæden ved arbejdet, kundens oplevelse og give dig som håndværker et fagligt overskud. Kirsten Thur

 

Aktiviteter i forløbet

Vidste du, at butterdejen blev opfundet ved en fejl? At arbejde innovativt i køkkenet, kan være både udfordrende, sjovt og udviklende. I denne aktivitet giver Kirsten Thurs et bud på, hvad det vil sige at arbejde innovativt i køkkenet med udgangspunkt i den klassiske dessertkage Gateau Marcel. Målet med aktiviteten er at give eleverne et indblik i, hvordan Kirsten arbejder innovativt i køkkenet. Der findes ingen regler eller en bestemt facitliste i Kirstens innovative køkken, men en vellykket innovation kræver et godt råvarekendskab, et solidt fagligt kendskab til de køkkentekniske egenskaber samt en stor portion tålmodighed og gå-på-mod.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Innovation
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Innovation
Denne aktivitet er en efterfølger til aktivitet 1. Eleverne skal i gang med at innovere på en klassiker eller et tema. Der skal brainstormes og elevernes forforståelse for den valgte ret skal aktiveres. Der kan arbejdes innovativt på tre niveauer, og vi giver i aktiviteten en kort introduktion til niveauerne. Selve forløbet bliver dog beskrevet ud fra det første niveau, hvor man skal innoverer på Gateau Marcel.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Innovation
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Innovation
Nu er retten eller temaet på plads og elevernes forforståelse er aktiveret, og eleverne skal i gang med at arbejde innovativt. Det kræver både tid, tålmodighed og grundigt forarbejde, inden den innoverende ret står færdig. Det er derfor vigtigt, at eleverne får god tid til at arbejde med denne aktivitet.  
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Innovation
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Innovation
I denne aktivitet skal eleverne evaluere og vurdere deres nyfortolkning af klassikeren Gateau Marcel. Gik det, som de havde forventet? Og hvor vellykket er deres nyfortolket version?
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Innovation
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Innovation