Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Boller der holder!

Grundforløb: grundtilberedning
Kok 1. år
Forfattere:  Ditte Jacqueline Rasmussen

UNDER UPLOADI dette undervisningsforløb skal eleverne, med udgangspunkt i en undersøgende tilgang, arbejde med mel, eller nærmere betegnet dets madtekniske egenskaber, glutenprotein og stivelse. Formålet med forsøgene er, at eleverne skal blive klogere på, hvad hvedeproteinet gluten kan, og hvilken funktion det har i et brød, med henblik på at kunne anvende denne teoretiske viden i praksis. De vil også blive klogere på, hvorfor mel ikke kun består af gluten, men også af stivelse, og hvad stivelsen i melet kan bruges til.

Aktiviteter i forløbet

Hvad er det, der gør, at en dej holder sig luftig og ikke falder sammen, når vi sætter den til at hæve og bliver ved med at være luftig, når vi bager den? Hvor meget kan en helt almindelig dej egentlig holde til, og hvor mange kilo kan den mon bære? Undersøg hvor sej en dej er.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Fødevarers naturfaglige egenskaber
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Bag
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Bag
  • Fødevarers naturfaglige egenskaber
Gluten er det protein, der findes i hvedemel, og det har den egenskab, at det danner et såkaldt glutennet, der stabiliserer et brød. Glutennettet er med til at holde de gasser, som gæren udskiller, indeni dejen, så den hæver op. I følgende eksperiment skal I vaske stivelse ud af mel, så I til sidst vil stå tilbage med rent gluten i hænderne. I forsøget skal I undersøge, hvilken funktion gluten har i melet, og hvad der sker, når man bager rent gluten.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Bag
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Bag
I dette forsøg skal I undersøge de madtekniske egenskaber, som stivelse har. Det skal I gøre ved at koge noget af det hvide vand op, som blev skyllet ud, da I lavede forsøget ”Glutenvask”.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Bag
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Bag
I dette undervisningsforløb, skal eleverne arbejde med gær og bagepulver. Formålet med forsøgene er, at eleverne bliver klogere på de fysisk/kemiske egenskaber som hævemidlerne har, med henblik på at kunne anvende denne teoretiske viden i praksis.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Bag
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Bag
Gær er en levende organisme, der aktiveres når vi tilsætter vand. Men hvor meget kan gæren holde til? Og er der noget, der kan sætte skub i udviklingen af CO2, eller måske endda hindre den? Er der noget gæret godt kan lide, og noget som kan dræbe gæret? Denne aktivitet giver svar på alle spørgsmålene.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
I dette undervisningsforløb skal eleverne fremstille en masse forskellige franskbrød, der er lavet ud fra samme opskrift, men hvor mængden af enkelte ingredienser er ændret. Hvad betyder det egentlig, at vi har ændret ”lidt” på brødenes originale opskrifter? Dette skal eleverne, gennem en undersøgende tilgang, bruge deres sanser til at vurdere. Gennem forløbet lærer eleverne også, hvilke konkrete bagerfaglige greb, redskaber og metoder, som anvendes til at bage et brød.
Fag
Grundforløb: grundtilberedning
Kompetenceområder
  • Grundtilberedningsmetoder
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • Bag
  • Grundforløb: grundtilberedning
  • Kok 1. år
  • Bag
  • Grundtilberedningsmetoder