Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

  • Udsnit af smagsdimensionskort. Grafik: Morten Christensen
    Udsnit af smagsdimensionskort. Grafik: Morten Christensen

Du er her

Smagsdimensionskort: Sådan kan du analysere dine madvalg

Søger...

Øvelse Vi har mange forskellige grunde til at vælge at spise, som vi gør. Disse smagsdimensionskort kan bruges til at overveje, hvad der betyder mest for dig og hvad der påvirker din og andres smag.

Hvad bestemmer vores mad- og måltidsvalg? Hvorfor vælger vi at spise, som vi gør? Hvordan spiller smag ind i forhold til det vi foretrækker? Og hvilken betydning har den sammenhæng, vi spiser i, dvs. hvem der deltager i måltidet, og hvilke rammer, det foregår i?

Det kan smagsdimensionskortene bruges til at finde svar på.

Smagsdimensionskortene kan bruges til en værdireflekteret diskussion om, hvorfor vi vælger at spise, som vi gør. Kortene er tænkt som et refleksionsværktøj, som kan hjælpe med at sætte ord på vinkler på vores smagspræferencer og mad- og måltidsvalg. 

Download pdf'en vedhæftet denne side, print den og klip kortene ud. Layoutet er tilpasset, så du kan udskrive på begge sider af papiret.

Kortene kan også bruges til konkrete aktiviteter, for eksempel:

  • Analyse af restauranter: hvilken restaurant er jeg på? Hvordan kommer det til udtryk gennem smag? Hvorfor serverer restauranten lige netop den mad, som de gør: menukort, indretning, fortællingen omkring maden, ønsket publikum osv. 
  • Analyse af en bestemt ret: hvordan er retten blevet til, og hvem henvender den sig til? Er den trendy, velsmagende, udtrykker den bæredygtighed, smager den kærligt og/eller sundt, indgår den i en bestemt religiøs kontekst – hvorfor/hvorfor ikke? 
  • Med en bestemt råvare som udgangspunkt: Hvorfor vælger vi at tilberede f.eks. en omelet med økologiske æg, og hvad betyder det for smagsoplevelsen i forhold til en omelet, der er lavet med æg fra konventionelle æggefarme? Hvilke værdier og normer kommer til udtryk? Hvad er vigtigt for os selv og for verden?
  • Hvad påvirker mine mad- og smagsvalg? Hvordan smager det, jeg spiser, når jeg f.eks. spiser hjemme med kæreste eller familie - og smager det på samme måde, når jeg spiser sammen med mine venner? 

Omtalt i artiklen

Lektor, ph.d.

Morten Christensen er gastrofysiker, ph.d. i molekylær biofysik fra SDU og lektor i naturfag på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Morten Christensen bruger køkkenet som et såkaldt GastroLab, som er en kombination af et køkken og et laboratorium. Han er koordinator i GastroLabCollege og forfatter til en række undervisningsmaterialer om smag og gastrofysik.

Han var brobygger i Smag for Livet, hvor han både bedrev forskning, udvikling af undervisningsmaterialer, brobygning og formidling. Han arbejder med gastrofysik og  har særligt fokus på formidling af smag og gastronomiens fysik og kemi til studerende på university colleges og elever på gymnasier, erhvervsuddannelser og i grundskolen.

Morten Christensen er en af seks faglige redaktører bag bogen Gastrofysik og smagshåndværk (Praxis, 2024). Han har bl.a. udarbejdet de fleste af bogens illustrationer af gastrofysiske processer.

Professor (mso), Ph.d.

Karen Wistoft er medlem af Smag for Livets centerledelse.

Karen Wistoft er professor på området for læring, madkundskab, smag og trivsel i skolen ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet.

Hun forsker i læring, madkundskab, smag og trivsel i grundskolen med særligt fokus på eksperimentel undervisning, oplevelser og handling – også i udeskoler og skolehaver. Hendes forsknings- og formidlingsprojekter har sigte på at skabe en ny smagspædagogik og -didaktik.

Professor

Lars Qvortrup er professor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, og leder af Nationalt Center for Skoleforskning.

Han er ikke direkte tilknyttet Smag for Livet, men har sammen med professor Karen Wistoft skrevet bogen "Smagens didaktik", som udkom på Akademisk Forlag i 2018.

Læremiddelredaktør, lærer, cand.pæd.

Anne Torpegaard Festersen er ansat som læremiddeludvikler og formidler i Smag for Livet. Her har hun til opgave at udvikle og redigere læremidler, som skal bruges i bl.a. grundskolens undervisning. Læremidlerne er tilgængelige i Smag for Livets gratis app til lærere, Fag med Smag.

Anne er cand.pæd. i generel pædagogik og desuden uddannet lærer med linjefag i idræt, matematik, samfundsfag og kristendomskundskab.

Journalist, kommunikationsansvarlig

Eva Rymann er kommunikationsansvarlig i Smag for Livet, herunder Smag for Livets  online- og forlagsvirksomhed.

Hun er uddannet journalist og arbejder med forskningsformidling i Smag for Livet og Center for Anvendt Skoleforskning ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Tidligere har hun i en årrække arbejdet med udvikling af nyhedsjournalistik og redaktionel ledelse som redaktionschef på TV 2 Nyhederne.

Eva Rymann er en af seks faglige redaktører bag bogen Gastrofysik og smagshåndværk (Praxis, 2024).

Sammen med Mikael Schneider har hun udgivet bogen Sådan smager børn. Den videnskabelige forklaring på, hvad dit barn vælger at spise - og hvorfor (Gyldendal, 2018) og En festival af smag (Smag for Livet Forlag, 2021).

Studentermedhjælper

Elle er studentermedhjælper i Smag for Livets sekretariat, hvor hun arbejder med  ajourføring af hjemmesiden, udarbejdelse af grafisk materiale, eventkoordinering, dokumentering o.lign.