Gå til hovedindhold
  • Et overblik over råvarer med umami. Grafik fra bogen “Umami. Gourmetaben og den femte smag”.
    Et overblik over råvarer med umami. Grafik fra bogen “Umami. Gourmetaben og den femte smag”.

Du er her

Video: Sådan får du mere umami i dine måltider

Køkkentip Ofte griber vi til noget salt eller fedt, hvis maden skal have ekstra smagsfylde. Men det kan også være umami, der mangler. Her får du en række tips til at få maden til at smage af mere.

 

 

 

Umami er den femte grundsmag, og den er for mange ikke helt så velkendt som surt, sødt, salt og bittert. Men umami er ofte afgørende for, om du oplever et måltid som meget velsmagende.

I videoen her viser Maria Fast Lindegaard fire måder at få mere umami, og altså mere velsmag, i dine måltider.

1. Brug råvarer naturligt rige på umami
2. Kog og steg smagen af umami frem
3. Brug lagrede eller tørrede fødevarer
4. Smag til med koncentrerede eller gærede umami-smagsgivere

 

Litteratur:

Ole G. Mouritsen & Klavs Styrbæk (2011): Umami. Gourmetaben & den femte smag, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck

Omtalt i artiklen

Projektmedarbejder

Maria Fast Lindegaard er projektmedarbejder på Ernærings- og Sundhedsuddannelsen ved Professionshøjskolen Absalon, Sorø.

Hun arbejder med at udvikle undervisningsmateriale til e-læring om smag og måltider.

Lektor, cand.brom, projektleder

Fokusområde: Håndværk

Anette Kamuk er medlem af Smag for Livets centerledelse.

Anette Kamuk er lektor og projektleder på Ernæring- og Sundhedsuddannelsen ved Professionshøjskolen Absalon. Hun har særlig ekspertise i fødevarer og måltider, fødevaresikkerhed, sensorik, mikrobiologi, produktudvikling og innovation.