Gå til hovedindhold
  • Frikadelle og rugbrød.
    Foto: Stagbird

Du er her

Madkundskab: Når mad bliver kultur

Undervisningsmateriale I denne aktivitet får eleven viden om koblingen mellem smag og kultur, bl.a. ved at tale om andre landes madkulturer.

Mål:

Omdrejningspunktet for denne aktivitet er koblingen mellem smag og kultur, idet der arbejdes ud fra den tese, at smag og smagsoplevelser ikke blot hænger sammen med vores fysiske smagsløg, men også med vores kulturelt betingede perception af, hvad der smager godt og skidt.

Læringsmålene er bl.a.:

  • At eleverne bliver bevidste om kulturer forbundet med smag
  • At eleverne bliver bevidste om kulturer på tværs af madvaner
  • At eleverne bliver bevidste om smagskombinationer
  • At eleverne kan redegøre for forskellige smagsvarianter og deres yndlingssmage

    Aktivitetsbeskrivelse:

    1. Tal om hvordan mad og kultur kan hænge sammen.

    Eks. på opbygning af dialogspørgsmål:

    ”Lad mig høre: Kan I lide pandekager?” -> ”Ja, det tænkte jeg nok. Kan I lide vandmænd?” -> ”Nej, det har I ikke prøvet at spise før?” -> ”Men kan man egentlig spise en vandmand?” -> ”Det tror I ikke? Hvorfor det?” -> ”Ja, nu er vi i Danmark, og vi har ikke tradition for at spise vandmænd” ->”Men er der andet, som vi har tradition for at spise? Lad os få nogle bud op på tavlen” -> ”Ja, frikadeller er vi typisk glade for i Danmark” ->”Men er det alle, der spiser frikadeller?” -> ”Nej, det er nemlig rigtigt – og hvorfor gør alle ikke det?” -> ”Ja, det er rigtigt – der er nemlig svinekød i frikadeller, og det er ikke alle, der spiser svinekød” -> ”Det er ligesom med vandmænd; hvis man ikke har prøvet det før, virker det jo underligt at sætte tænderne i en gris; man har en modstand over for det. Og denne modstand kan jo blive stærkere, hvis man endda ser dyret (eller råvaren) som urent og forbudt”.

    2. Lav i klassen en oversigt over de forskellige madkulturer, I kender. FX hvad spiser de i Asien, Tyskland, Spanien, Frankrig etc.

    Eks. på opbygning af dialogspørgsmål:

    ”Der findes jo rigtig mange lande i verden – og mange forskellige mennesker” -> ”Ved I, om der er nogle madvarer eller retter, som er særligt knyttede til bestemte områder? –> ”Ja, nu kunne jeg rigtig godt tænke mig, hvis I hjælper mig med at skabe et overblik; jeg vil simpelthen vide, hvad man spiser hvor i verden – og hvad man i hvert fald ikke spiser” -> ”Og er der noget, der er universelt for vores madvaner – altså, noget som alle mennesker godt kan lide?” -> ”Hvordan kan vi lave sådan en oversigt?” –> ”Ja, man kan fx lave en planche, et kort, en lille folder eller noget grafik på ens iPad”

    3. Med udgangspunkt i jeres oversigt, diskuter om der er nogle problematikker med mad og kulturer. Fx svinekød og islam og oksekød i hinduismen.

    4. Hvordan ser vi som danskere på dette? Er der noget, vi ikke spiser? Hvorfor/hvorfor ikke?

    5. Tal om den klassiske frikadelle, er den dansk eller findes frikadellen i andre formater i andre lande? Hvad er Spanien og Italiens svar på en frikadelle?

    6. Lav parvis i klassen en oversigt over, hvad de forskellige smagsvarianter gør for en smagsoplevelse fx hvad gør det, at en madvare er salt – eller bitter – eller sød eller noget helt andet?

    7. Se nedenstående video i klassen.

    8. Tal om hvordan den optimale frikadelle er smagsmæssigt for jer i klassen.

    9. Gå i madkundskabslokalet og lav gruppevis jeres yndlingsfrikadeller.

    10. Tal om hvad de forskellige krydderier gør for smagen i frikadellerne.

    11. Opsamling; interkulturel inspiration. Når man hører, ser og smager andres madidéer, kan man få nye idéer eller komme til at synes godt om noget, som man ellers ikke på forhånd troede, at man kunne lide?

    Forberedelse:

    - Købe ingredienser til frikadeller

    - Købe forskellige krydderier og smagsvarianter

    - Tag evt. udstyr med til, at eleverne kan lave plancher/kort med madkulturer (kan også laves på iPad)

    - Se videoen (fremstilling af frikadeller):
    https://www.youtube.co/watch?v=ZtfKJW_lTIM