Gå til hovedindhold
  • Kulturel og kontekstbestemt smag.
    Foto: Stagbird

Du er her

Kulturel og kontekstbestemt smag

Undervisningsmateriale Læren om hvordan mad og smag indgår i forskellige kulturelle sammenhænge og situationer.

Eleverne skal igennem 5 forskellige læringsmål i grupper. Der er tilknyttet en aktivitet hvert læringsmål:

Læringsmål

  1. At lære at smag er kontekstbestemt, og at hvad vi spiser i bestemte kontekster kan være kulturelt defineret.
     
  2. At sociale kategorier (alder, køn, religion, erhverv, region mm.) kan virke bestemmende for vores smag, og også for hvad vi tror andre kan lide.
     
  3. At lære hvordan reklamer er med til at forbinde mad og smag til oftest positive historier, og hvordan smag er forbundet til livsstil.
     
  4. At lære at smag er et erindringsarkiv – vi husker oplevelser forbundet med smag.
     
  5. At lære hvordan det mad vi spiser er (kan være) kulturelt bestemmende, og samtidig sætter grænser for hvad vi synes er acceptabelt at spise.

Materialer/læremidler

Alle grupper har en notesbog hvor de noterer

  • Til læringsmål 1 – print billeder af stemninger/situationer
     
  • Til læringsmål 2 – print billeder af personer
     
  • Til læringsmål 4 – snapseglas og koldskål. Et snapseglas og en liter koldskål pr. klasse.
     
  • Til læringsmål 5 – print billeder af dyr + print artikel ud (en til hver gruppe + en til læreren): http://www.b.dk/globalt/i-kina-spiser-de-faerre-hunde

Undervisningsaktiviteter

Gennem alle aktiviteterne sidder eleverne i grupper af 4-5 elever)

  1. Eleverne sidder sammen i deres gruppe. Hver gruppe ser på et af billederne. Snak om hvilken mad som vil være passende at spise på hvert billede. Begrund hvorfor I vælger netop dette mad. Hver gruppe skriver stikord i deres notesbog. Fælles gennemgang på smartboard, hvor billederne vises og hvor hver gruppe præsenterer.
     
  2. Hver gruppe får besøg af nogle forskellige personer (fx en præst, en muslim, bedstefar og Dronningen). Hvad vil du servere? Grupperne sidder sammen (læreren udleverer et billede til hver gruppe). Hvad vil I servere for jeres gæst? Hvorfor? Hver gruppe skriver, hvorfor de har valgt netop disse retter til de forskellige personer i deres notesbog. Læreren viser de forskellige gæster på smartboard og hver gruppe redegør for, hvilken mad de har valgt at servere og deres begrundelser hertil. Snak om det overhovedet giver mening at gætte sig til, hvad andre kan lide at spise.
     
  3. Denne aktivitet foregår fælles. Grupperne bliver dog siddende. Læreren viser reklamefilmen: https://www.youtube.com/watch?v=u4hlzRNu3uE (sørg for at alle kan se). Hvordan opfatter I den unge mand før og efter han har spist mentos? Hver gruppe diskuterer og læreren hører de forskellige grupper mundtlig, så grupperne hører hinandens bud.
     
  4. Eleverne sidder i deres grupper. Læreren deler et glas koldskål ud. Snak i grupperne om hvilke minder og oplevelser I får, når I smager koldskål. Klassen hører fælles hinandens historier.
     
  5. Grupperne sidder samlet og læreren viser billeder af forskellige dyr. Grupperne snakker om hvorfor de synes det er ok/ikke ok at spise oksekød (billede af ko). Læreren hører de forskellige grupper. Læreren viser næste billede (hest) og samme opgave bliver stillet. Læreren hører de forskellige grupper. Læreren viser næste billede (reje) og samme opgave bliver stillet. Læreren hører de forskellige grupper. Læreren viser næste billede (hund) og samme opgave bliver stillet. Læreren hører de forskellige grupper. Snak om hvilken funktion de forskellige dyr har i vores samfund og hvilke funktioner de forskellige dyr har i andre lande, hvor det er acceptabelt at spise hest (Italien) eller hunde (Kina). Læreren kan som det sidste læse eller redegøre for centrale synspunkter og pointer i følgende artikel og diskutere med eleverne - http://www.b.dk/globalt/i-kina-spiser-de-faerre-hunde.

Ovenstående er tænkt som inspirationsmateriale - man kan frit vælge billeder af andre personer og dyr end dem, som er foreslået her.

Omtalt i artiklen

Cand. pæd. soc.

Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet.

Fokusområde: Læring.

Mikkel Lassen er kandidat i pædagogisk sociologi og interesserer sig for sundhedspædagogik og styringsteknologier (governmentality) i sundhed.

Mikkel er videnskabelig assistent i Smag for Livet. Han assisterer og er med til at udvikle forskellige projekter i Smag for Livets regi.