Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Forskningens Døgn 2021 online: Madspild og innovation i køkkenet

Begivenhed Vil du og dine elever arbejde undersøgende med sanser og smag under Forskningens Døgn? Så brug Smag for Livets gratis og særligt udviklede forløb med temaet: Mindre madspild med mere smag.

Køkkenet er verdens bedste laboratorium. Her kan man bruge sine sanser og hænder til at undersøge alt, hvad der kan spises og innovere sig til mere bæredygtig mad. Køkkenet og maden er også et oplagt afsæt for aktiviteter under Forskningens Døgn.

Forskningens Døgn, som i 2021 holdes online, har bl.a. til formål at hylde forskningens helt grundlæggende element af nysgerrighed og sætte fokus på, hvordan forskning og innovation er med til at løse samfundets udfordringer.

Smag for Livet tilbyder i den forbindelse et forløb, som udskolingslærere selv kan gennemføre med sine elever. I forløbet skal eleverne bruge sanserne til at undersøge årsager til madspild og innovere sig til mere ansvarligt forbrug.

Hent forløbet her:

Forskningens Døgn 2021 - Lærervejledning

Forskningens Døgn 2021 - Elevmateriale

Forløbet indeholder:

Eleverne skal bl.a. stifte bekendtskab med forskellige datomærkninger, og lære hvordan man kan anvende sanserne til at undersøge og vurdere, om maden er frisk. De bliver præsenteret for retten rizza – et våben i kampen mod madspild i hjemmet. Og de skal selv udvikle løsninger, der mindsker madspild hjemme i deres køkkener.

Undervisningsmaterialet indeholder lærervejledning, elevmaterialer og en række inspirationsmaterialer om smag, forskning og praktiske løsninger i køkkenet. Eleverne bliver introduceret til

  1. hvad det vil sige at forske
  2. hvordan vi kan bruge køkkenet som laboratorium og sanserne som analyseapparater
  3. hvordan de selv kan bruge sanserne til at undersøge madspild og innovere sig til mindre madspild på en måde, eleverne efterfølgende kan bruge både i skolen og hjemme hos dem selv

Undervejs i forløbet skal eleverne arbejde undersøgende, eksperimentere og innovere nye løsninger på madspild i køkkenet. Det giver mulighed og plads til elevernes læring om smag og sanser, håndværk og videnskab – og kompetencer til at bruge deres smag til bæredygtige madvalg.