Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Undervisningsforløb til Forskningens Døgn: Madspild og innovation i køkkenet

Søger...

Nyhed Vil du og dine elever arbejde undersøgende med sanser og smag under Forskningens Døgn? Så brug Smag for Livets gratis og særligt udviklede forløb med temaet: Mindre madspild med mere smag.

Køkkenet er verdens bedste laboratorium. Her kan man bruge sine sanser og hænder til at undersøge alt, hvad der kan spises, og man kan innovere sig til mere bæredygtig mad. Køkkenet og maden er også et oplagt afsæt for aktiviteter under Forskningens Døgn.

Forskningens Døgn har bl.a. til formål at hylde forskningens grundlæggende element af nysgerrighed og sætte fokus på, hvordan forskning og innovation er med til at løse samfundets udfordringer.

Smag for Livet tilbyder i den forbindelse et forløb, som udskolingslærere selv kan gennemføre med deres elever. I forløbet skal eleverne bruge sanserne til at undersøge årsager til madspild og innovere sig til mere bæredygtigt forbrug.

Hent forløbet her:

Forskningens-Døgn-2021-lærervejledning.pdf

Forskningens-Døgn-2021-elevmateriale.pdf

Forløbet indeholder:

Eleverne skal bl.a. stifte bekendtskab med forskellige datomærkninger og lære, hvordan man kan bruge sanserne til at undersøge og vurdere, om maden er frisk. De bliver præsenteret for retten rizza – et våben i kampen mod madspild i hjemmet. Og de skal selv udvikle løsninger, der mindsker madspild hjemme i køkkenet.

Undervisningsmaterialet indeholder lærervejledning, elevmaterialer og en række inspirationsmaterialer om smag, forskning og praktiske løsninger i køkkenet. Eleverne bliver introduceret til:

  1. hvad det vil sige at forske
  2. hvordan vi kan bruge køkkenet som laboratorium og sanserne som analyseredskaber
  3. hvordan de selv kan bruge sanserne til at undersøge madspild og innovere sig til mindre madspild på en måde, eleverne efterfølgende kan bruge både i skolen og hjemme hos dem selv

Undervejs skal eleverne arbejde undersøgende, eksperimentere og innovere nye løsninger på madspild i køkkenet. Det giver mulighed og plads til elevernes læring om smag og sanser, håndværk og videnskab – og kompetencer til at bruge deres smag til bæredygtige madvalg.

Kan bruges hjemme, i det fri eller i madkundskabslokalet

Forløbet kan strække sig over 3-6 lektioner, alt efter hvordan man griber forløbet an. 

Det kan bruges til onlineundervisning eller gennemføres i skolens madkundskabslokale. Er I begrænsede af coronarestriktioner indendøre, kan I også gennemføre forløbet ude i fri luft, f.eks. over bål eller med transportable kogeblus.

Inspiration til temaet

Vil du allerede nu blive klogere på temaet, kan du læse denne guide til at undgå madspild ved at bruge sanserne.

Du kan også se denne video, hvor kokken Klavs Styrbæk præsenterer retten rizza, som eleverne selv skal arbejde med i forløbet.

Eller du kan se dette foredrag af Smag for Livets centerleder, professor i gastrofysik og kulinarisk fødevareinnovation Ole G. Mouritsen, om holdbare veje til at spise mere bæredygtigt.