Gå til hovedindhold
  • En tallerken med frikadeller og salat - mest til drenge eller piger?
    En tallerken med frikadeller og salat - mest til drenge eller piger? Foto: Eva Rymann

Du er her

Smagsklummen: Mediemad smager forskelligt

Blog Hvordan smager maden i medierne for en 11-årig? Er flæskesteg lækrere end jordbær? Det kommer helt an på, om man er dreng eller pige.

Hverdagen er fyldt med billeder – og i den grad også billeder af mad. I en undersøgelse af børns præferencer for mad og medier har jeg lavet collager af mad sammen med en masse 10-11-årige. De klippede billeder ud af tilbudsaviser fra Bilka, Føtex, Netto osv.  og livsstils- og madmagasiner som Gastro, Spis Bedre, Smag og Behag, Food m.fl. Der var store stakke af tilbudsaviser og magasiner, som de kastede sig over med stor appetit, saks og limstift.

Drengene sværgede til tilbudsaviserne, og hver gang de faldt over deres favoritvariant af Pringles chips eller det rigtige cola-brand lød der høje begejstringssuk. Om billederne var plastrede til i gule tilbudsmærkater betød ikke så meget, så længe genkendeligheden var der, og den lå oftest i emballagen, som den også står på hylden i supermarkedet.

Pigerne foretrak at bladre og klippe i magasinerne. De glittede sider med farvestrålende anretninger af mere eller mindre gastronomiske og dekorative middagsretter. De gik efter billeder, som de syntes så flotte ud - om de kunne ’tyde’ og dermed nærmest smage indholdet var mindre vigtigt.

Så børnenes øjne (og kulturelle smagsløg/erfaring) søgte altså forskellige typer af billeder. Drengene skulle have vished for, at de kendte den præcise smag bag billedet, og pigerne lod sig henføre af æstetiserede retter i glittede magasiner. Dette kan måske give en indikator på, hvilke andre former for mediemad drenge og piger henholdsvis lader sig friste af og bruger tid på. Der viste sig også en anden forskel på drenges og pigers collager. Mange drenge var vilde med kød, særligt den lækre flæskesteg med sprød svær, men også kødpålæg, bøffer, leverpostej osv. var i høj kurs. Pigerne derimod valgte mange billeder af frisk frugt og bær. Det store røde jordbær eller lignende fik ofte en central plads på collagen. Så drenge- og pigepræferencerne så altså forskellige ud både på det formmæssige/æstetiske plan, men også på det indholdsmæssige.

Gæt selv hvilket køn, der kan hægtes på collagerne ovenfor.

Omtalt i artiklen

Lektor, ph.d.

Fokusområde: Læring

Stinne Gunder Strøm Krogager er medieforsker og lektor ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet. Stinne arbejder med mediebrug – særligt i forhold til mad- og hverdagspraksis.

I Smag for Livet undersøger hun, hvordan børn approprierer, kopierer og forhandler mediemadens modeller for smag og køn, samt deres fornemmelse for de æstetiske koder, som både køn og smag formidles igennem.