Gå til hovedindhold
  • Chips kan det, som unge lægger vægt på: De kan deles. Foto: Pixabay
    Chips kan det, som unge lægger vægt på: De kan deles. Foto: Pixabay

Du er her

Smagsklummen: Den sociale (ungdoms)smag

Blog Smag - det er noget, vi deler, synes de 15-16-årige. De sætter pris på maden og smagen som en måde at skabe og dyrke sociale relationer på, skriver Stinne Gunder Strøm Krogager i denne smagsklumme.

I en undersøgelse af relationen mellem mad og medier i børn og unges hverdagsliv, har jeg bl.a. talt med en hel del 15-16-årige om, hvad det er for noget mad, de synes, er lækkert.

Jeg blev ikke overrasket over, at årstiderne havde en indflydelse på, hvad man har lyst til: Sommeren kalder på friske bær, og når efterårskulden sætter ind, varmer/trøster man sig med de sødere sager.

Det, der dog viste sig som den absolutte højdespringer på favoritskalaen uanset årstid, var chips i alle afskygninger. Den fede, salte smag og sprøde konsistens trumfer, men chips-posen har også et andet afgørende træk: den er delbar og kan fås i forholdsvis billige og store udgaver.

Favoritten skal nemlig  også opfylde andre behov. Den skal være delelig og på den måde ’understøtte’ sociale relationer. Mad, smag og spisning handler ikke kun om, hvad der sker, når maden rammer tungen, og vi udånder gennem næsen og får alle smagsnuancerne med, det handler også om madens sociale funktion. Mad kan samle os og være med til at skabe relationer, og er der noget, som man gør meget af, og som ofte har en vigtig plads, når man er ung, så er det at skabe og vedligeholde sociale relationer, og her får chips-posen en central plads.

Det er ifølge chips-producenten, Kim’s, de 15 – 24 årige der spiser flest chips, og i den aldersgruppe spiller det også en rolle, at man er sammen om at bryde konventioner og normer om sund mad og ’ordentlig’ livsstil – og måske også om andre ting. Chips er således indbegrebet af socialt fællesskab og hygge, men de små sprøde usundheder er også med til at rammesætte et fælles brud på sociale normer om sundhed. 

Omtalt i artiklen

Lektor, ph.d.

Fokusområde: Læring

Stinne Gunder Strøm Krogager er medieforsker og lektor ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet. Stinne arbejder med mediebrug – særligt i forhold til mad- og hverdagspraksis.

I Smag for Livet undersøger hun, hvordan børn approprierer, kopierer og forhandler mediemadens modeller for smag og køn, samt deres fornemmelse for de æstetiske koder, som både køn og smag formidles igennem.

Tilføj kommentar