Gå til hovedindhold
  • 0. klasse på Kongeskærskolen med deres landkort over Bornholms smage. Foto: Stagbird
    0. klasse på Kongeskærskolen med deres landkort over Bornholms smage. Foto: Stagbird

Du er her

Smagen kan bruges i alle skolens fag

Artikel Kan smag bruges som emne og undervisningsværktøj i alle skolens fag og på alle klassetrin? Ja, svarede elever og lærere på Kongeskærskolen, som gennemførte temaugen “Smag i alle fag"
  • Smagen af vild mad i natur/teknologi. Foto: Stagbird
    Smagen af vild mad i natur/teknologi. Foto: Stagbird
  • Smagen er overalt i naturen. Foto: Stagbird
    Smagen er overalt i naturen. Foto: Stagbird
  • Så runkes der sennep i historietimen: Sennepsfrø males i et fad ved hjælp af en kanonkugle. Foto: Stagbird
    Så runkes der sennep i historietimen: Sennepsfrø males i et fad ved hjælp af en kanonkugle. Foto: Stagbird
  • Eleverne har fremstillet deres egen ost i fysiktimen og smager den nu til med salt. Foto: Stagbird
    Eleverne har fremstillet deres egen ost i fysiktimen og smager den nu til med salt. Foto: Stagbird
  • Gele-kirsebærrene giver en fornemmelse af både fysiske processer og mundfølelse. Foto: Stagbird
    Gele-kirsebærrene giver en fornemmelse af både fysiske processer og mundfølelse. Foto: Stagbird
  • Læring gennem smag og eksperimenter giver en ny indgang til fagene. Foto: Stagbird
    Læring gennem smag og eksperimenter giver en ny indgang til fagene. Foto: Stagbird
  • Kunstværk lavet med tang. Det dufter og smager af hav og farver. Foto: Stagbird
    Kunstværk lavet med tang. Det dufter og smager af hav og farver. Foto: Stagbird
  • Eleverne udfører statistiske beregninger med data fra de daglige smagsprøver. Foto: Mikael Schneider
    Eleverne udfører statistiske beregninger med data fra de daglige smagsprøver. Foto: Mikael Schneider
  • Smagsprøver på forskellige slags sennep. Foto: Mikael Schneider
    Smagsprøver på forskellige slags sennep. Foto: Mikael Schneider
  • Eleverne giver deres svar i smagstesten via deres iPads. Foto: Mikael Schneider
    Eleverne giver deres svar i smagstesten via deres iPads. Foto: Mikael Schneider
  • Stolte elever med deres landkort over Bornholms forskellige smage. Foto: Stagbird
    Stolte elever med deres landkort over Bornholms forskellige smage. Foto: Stagbird

"Det mest spændende, vi har lært i denne uge, var at lære om tang og om smagsløgene og om smagene."

"Man lærer en masse ting, som man slet ikke vidste, og man tænker måske lidt mere over, hvad man spiser."

Sådan lød nogle af elevernes tanker om temaugen "Smag i alle fag", som samtlige elever og lærere i 0. - 8. klasse på Kongeskærskolen i Allinge gennemførte sammen med Smag for Livets forskere og formidlere.

Ambitionen var at bruge smag - og elevernes æstetiske erfaringer - som en indgang til læring i alle skolens fag. Smag kan bruges både som emne og som undervisningsværktøj på alle klassetrin og i alle fag, lød hypotesen.

Og efter en uge med osteproduktion, tangsmagning, dufte og erindringer, spiselige planter, sennepsfremstilling og mayonnaise-beregninger, gelekirsebær, smags-landkort og meget mere er konklusionen, at påstanden er sand: Smagen kan bidrage til læring i alle fag.

En milepæl - og et nyt undervisningsmateriale

Smag for Livets koordinator, Mikael Schneider, som selv var med under temaugen, er glad for, at temaugen og dens overordnede ide lykkedes:

"Det var en stor fornøjelse at arbejde med alle eleverne, og at se hvordan de med stor begejstring viste den nye viden frem for forældrene til et åbent hus-arrangement. Vi kan nu med bevis sige, at det er muligt at bruge smagen som både undervisningsværktøj og emne ind i alle fag og på alle klassetrin. Det er en meget vigtig milepæl for os."

Temaugen skal senere munde ud i et fuldt færdigt og didaktiseret undervisningsmateriale, som stilles frit til rådighed for lærere i folkeskolen.

Fotograf Torben Hjorth fulgte med i klasserne undervejs og spurgte eleverne om, hvad de lærte. 

Hvad kan man fx smage, når man går en tur i det fri, lød spørgsmålet for 3. klasse i natur/teknologi, som gik udenfor med en naturvejleder:

I engelsk på 5. klassetrin var der erindringer og dufte på skemaet. Hvilke minder bringer kanelduft frem, og hvordan beskriver man en smag på engelsk?

Madkundskab og natur/teknologi for 6. klasse bød bl.a. på osteproduktion og undersøgelser af, hvad mælk egentlig består af:

Og endelig opsummerede eleverne temaugen med disse refleksioner:

"Smag i alle fag"-temaugen bliver også vist frem ved Folkemødet på Bornholm 16 - 19. juni 2016, hvor elever fra Kongeskærskolen viser politikere, debattører og gæster, hvad de har lært.