Gå til hovedindhold
  • Smag & Lær-tatoveringer
    Smag & Lær-tatoveringer

Du er her

Mød os på Folkemødet - og find ud af, hvordan børn smager

Artikel Børn og unge får nye kompetencer, dejlige oplevelser og stærke fællesskaber, når de dyrker grøntsager, laver mad og lærer deres egen smag at kende. Det mener projektkollektivet Smag & Lær, som arbejder for madglæde i børnehøjde på Folkemødet på Bornholm.

Mad er mere end næring og energi. Mad er bevidsthed, håndværk, smag, fællesskab, erfaring og glæde. Derfor kan det at lave mad, smage og eksperimentere skabe en lystbetonet og spændende hverdag for børn og unge.

 

Smag & Lær er en fælles indsats ved Folkemødet båret af syv projekter støttet af Nordea-fonden. De syv projekter er Smag for Livet, MIT kokkeri, Cooking Kids, Fars Køkkenskole, Madkundskab – en lærebog, Madkamp – DM i madkundskab og Haver til Maver. Læs mere om de enkelte projekter i den vedhæftede pdf.

Projektkollektivet Smag & Lær samles til Folkemødet for at sætte fokus på madglæden i børnehøjde. Børn og unge skal kunne ”dyrke” mad og smag alle steder. I skolen, i madkundskabslokalet, i hjemmet og i fritiden. Gennem eksperimenterende og involverende aktiviteter med fokus på mad, måltider og smag, får børn og unge rum og lyst til at lære, hvordan smag har betydning for det liv, vi lever.

Smag & Lær udfordrer derfor politikere og meningsdannere på, hvad mad og smag kan bruges til i skolen og i hjemmet. Vi udfordrer børn og unge i madlavning og tilsmagning. Og vi udfordrer alle på deres smagsmod.

Kom og mød os på Danchells Anlæg, A23, i dagene 11. - 14. juni.

Smag & Lær mener, at:

  • mad og måltider styrker fællesskaber blandt børn og unge
  • alle børn har deres egen smag, og den vil vi give dem rum til at dyrke
  • eksperimenterende læring med mad og måltider skaber læring for livet
  • et stærkt madhåndværk er vejen til trivsel og et godt voksenliv
  • viden om mad og smag giver ikke bare sundere liv, men bedre liv

Børnene siger selv:

”Det bedste ved mad er fællesskabet, og at man kan hygge sig sammen”

”Jeg kan bedst lide at få lov til at eksperimentere, så vi selv skal finde på, hvad vi vil lave”

”Det bedste ved madkundskab er, at man får lov til at spise sin opgave”

”Mad er ikke så pige- eller drengebestemt. Det er ligesom neutral grund”

”Det bedste ved at arbejde med mad er at gøre maden bedre, og se fremskridt i vores egne opskrifter, hvor smagsoplevelsen bliver anderledes”