Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

  • Rådyrhjerte i hænderne på eleverne fra 6.D. Foto: Anne Bech.
    Rådyrhjerte i hænderne på eleverne fra 6.D. Foto: Anne Bech.

Du er her

Det’ vildt - fra mord til bord: 6.D. spiser dåvildt

Reportager fra undervisning Smagen af vildt bliver helt særlig, når man også overværer udskæringen af dyret. Smag for Livet-eleverne fra Brøndbyøster Skole fik en stor oplevelse, som de efterfølgende kaldte “Det’ vildt - fra mord til bord”.

"Jeg synes, at det er utroligt, at noget der kan se så ulækkert ud kan smage så godt."

Sådan reflekterede Alex fra 6.D. på Brøndbyøster Skole efter at have overværet parteringen af et dådyr og efterfølgende lavet mad med dådyrkød.

Eleverne i klassen og deres lærer Anne Bech besøgte Jagt- og Skovbrugsmuseet i Hørsholm for at opleve smagen af vildt - fra mord til bord, som eleverne selv kaldte det.

Uden for museet blev en dåhjort brækket op og parteret af naturvejleder Morten Kjelmann, mens eleverne fulgte med. Nogle på afstand, andre med ivrige hænder nænsomt om hjortens hjerte, tunge og øvrige dele, efterhånden som de blev skåret fri.

Efterfølgende gik eleverne i køkkenet og tilberedte dådyrfilet med stegte kartofler, svesker og pinjekerner. Fra bålgryden udenfor kom en dådyr-gryderet med salat til.

Kødet til frokosten var fra et andet rådyr, som havde hængt til modning i en uge, da kun mørbraden kan spises umiddelbart efter opbrækning og partering.

"Da jeg smagte det, blev jeg helt glad i kroppen"

Smagen af vildt var ukendt for flere af eleverne, men der var begejstring hele vejen rundt om frokostbordet.

"Jeg vidste ikke, om jeg kunne lide hjort. Da jeg smagte det, blev jeg helt glad i kroppen, forklarede Klara.

Caroline supplerede: "Det smagte godt fordi kødet var friskt, saftigt og det smager bedre end ko-bøf."

Og Julie vil gerne spise vildt igen: "Jeg elskede kødet, fordi at man kunne smage, at det var vildt. Jeg gad godt arbejde med vildt igen."

Spændende at se dyret blive dissekeret

Eleverne hæftede sig også ved den fascinerende oplevelse af at se en dåhjort blive skåret op.

"Det var spændende at prøve at se, hvordan man dissekerer et dådyr," fortalte Frederik.

Victoria fik også en god oplevelse: "Det var spændende at se dådyret blive skåret op og bagefter smage det. Jeg vidste ikke, at vildtkød var så mørt og så meget bedre end slagterkød."

Deler oplevelsen med skolens andre elever

Mathias reflekterede over, at "for at leve bliver man nødt til at dræbe

dyr", og Mekdes gjorde sig tanker om oplevelserne af at "man smager mad, man ikke har smagt før".

Efter besøget på Jagt- og Skovbrugsmuseet lavede 6.D. en udstilling om deres oplevelser, så skolens øvrige elever også kunne opleve "Det' vildt - fra mord til bord".

6.D. fra Brøndbyøster Skole samarbejder med Smag for Livet om undervisningen i dansk (5. klassetrin), madkundskab (6. klassetrin) og fysik/kemi (7. klassetrin).

Omtalt i artiklen

Lærer

Anne Bech er skolelærer og smagsambassadør i Smag for Livet, hvor hun gennem flere år har været lærer for en "smagsklasse" på mellemtrinet og siden udskolingen ved Brøndbyøster Skole. Her har hun udviklet og gennemført undervisning om og gennem smag i fagene dansk, madkundskab og natur/teknologi, mens Smag for Livets pædagogiske forskere har fulgt med. Anne Bech er nu lærer for en klasse på 9. årgang.

Anne Bech er udnævnt til smagsambassadør for sit arbejde med eleverne.