Gå til hovedindhold
  • Rådyrhjerte i hænderne på eleverne fra 6.D. Foto: Anne Bech.
    Rådyrhjerte i hænderne på eleverne fra 6.D. Foto: Anne Bech.

Du er her

Det’ vildt - fra mord til bord: 6.D. spiser dåvildt

Reportager fra undervisning Smagen af vildt bliver helt særlig, når man også overværer udskæringen af dyret. Smag for Livet-eleverne fra Brøndbyøster Skole fik en stor oplevelse, som de efterfølgende kaldte “Det’ vildt - fra mord til bord”.
  • 6.D. og naturvejleder Morten Kjelmann fra Jagt- og Skovbrugsmuseet gør klar til opbrækning af et dådyr. Foto: Anne Bech
    6.D. og naturvejleder Morten Kjelmann fra Jagt- og Skovbrugsmuseet gør klar til opbrækning og partering af et dådyr. Foto: Anne Bech
  • Mathias hjælper naturvejleder Morten Kjelmann med at bære hjorten op på scenen. Foto: Anne Bech
    Mathias hjælper naturvejleder Morten Kjelmann med at bære hjorten op på scenen. Foto: Anne Bech
  • Et nyskudt dådyr, klar til at blive brækket op. Foto: Anne Bech
    Et nyskudt dådyr, klar til at blive brækket op. Foto: Anne Bech
  • Klar til opbrækning. Lucas og Simone er klar til at assistere. Foto: Anne Bech
    Klar til opbrækning. Lucas og Simone er klar til at assistere. Foto: Anne Bech
  • “Vi undrer os over, hvordan man kan spise det, når det lugter så grusomt af rådden mad,” fortæller eleverne. Foto: Anne Bech
    “Vi undrer os over, hvordan man kan spise det, når det lugter så grusomt af rådden mad,” fortæller eleverne. Foto: Anne Bech
  • Hjertet i nænsomme hænder. Foto: Anne Bech
    Hjertet i nænsomme hænder. Foto: Anne Bech
  • Morten Kjelmann viser dyrets lunger og luftrør. Organerne lugter ikke særlig godt, fortæller eleverne. Foto: Anne Bech
    Morten Kjelmann viser dyrets lunger og luftrør. Organerne lugter ikke særlig godt, fortæller eleverne. Foto: Anne Bech
  • Den mørke lever ligner en forstørret tunge, mener eleverne. Foto: Anne Bech
    Den mørke lever ligner en forstørret tunge, mener eleverne. Foto: Anne Bech
  • Dyrets mave er fuld af græs. Foto: Anne Bech
    Dyrets mave er fuld af græs. Foto: Anne Bech
  • Flere af eleverne fik mod på at gå tæt på. Foto: Anne Bech
    Flere af eleverne fik mod på at gå tæt på. Foto: Anne Bech
  • Helt tæt på. Foto: Anne Bech
    Helt tæt på. Foto: Anne Bech
  • Så er dådyret klar til at blive hængt til modning. Foto: Anne Bech
    Så er dådyret klar til at blive hængt til modning. Foto: Anne Bech
  • I Jagt- og Skovbrugsmuseets køkken er eleverne i gang med salaten til den vilde frokost. Foto: Anne Bech
    I Jagt- og Skovbrugsmuseets køkken er eleverne i gang med salaten til den vilde frokost. Foto: Anne Bech
  • Rodfrugter må der til. Foto: Anne Bech
    Rodfrugter må der til. Foto: Anne Bech
  • “Vi havde skåret en masse ting ud af kødet så der kun var det lækre tilbage. Det hedder dådyrfilet," forklarede eleverne. Foto: Anne Bech
    “Vi havde skåret en masse ting ud af kødet så der kun var det lækre tilbage. Det hedder dådyrfilet," forklarede eleverne. Foto: Anne Bech
  • Vildtgryde med bl.a. dådyrbov tilberedt over bål. Foto: Anne Bech
    Vildtgryde med bl.a. dådyrbov tilberedt over bål. Foto: Anne Bech
  • Dådyrfilet med kartofler, svesker og pinjekerner. Foto: Anne Bech
    Dådyrfilet med kartofler, svesker og pinjekerner. Foto: Anne Bech
  • Efter besøget lavede eleverne en udstilling med titlen “Det’ vildt - fra mord til bord”. Foto: Anne Bech
    Efter besøget lavede eleverne en udstilling med titlen “Det’ vildt - fra mord til bord”. Foto: Anne Bech
  • Udstillingen blev nærstuderet af store og små. Dér er hjertet. Foto: Anne Bech
    Udstillingen blev nærstuderet af store og små. Dér er hjertet. Foto: Anne Bech

"Jeg synes, at det er utroligt, at noget der kan se så ulækkert ud kan smage så godt."

Sådan reflekterede Alex fra 6.D. på Brøndbyøster Skole efter at have overværet parteringen af et dådyr og efterfølgende lavet mad med dådyrkød.

Eleverne i klassen og deres lærer Anne Bech besøgte Jagt- og Skovbrugsmuseet i Hørsholm for at opleve smagen af vildt - fra mord til bord, som eleverne selv kaldte det.

Uden for museet blev en dåhjort brækket op og parteret af naturvejleder Morten Kjelmann, mens eleverne fulgte med. Nogle på afstand, andre med ivrige hænder nænsomt om hjortens hjerte, tunge og øvrige dele, efterhånden som de blev skåret fri.

Efterfølgende gik eleverne i køkkenet og tilberedte dådyrfilet med stegte kartofler, svesker og pinjekerner. Fra bålgryden udenfor kom en dådyr-gryderet med salat til.

Kødet til frokosten var fra et andet rådyr, som havde hængt til modning i en uge, da kun mørbraden kan spises umiddelbart efter opbrækning og partering.

"Da jeg smagte det, blev jeg helt glad i kroppen"

Smagen af vildt var ukendt for flere af eleverne, men der var begejstring hele vejen rundt om frokostbordet.

"Jeg vidste ikke, om jeg kunne lide hjort. Da jeg smagte det, blev jeg helt glad i kroppen, forklarede Klara.

Caroline supplerede: "Det smagte godt fordi kødet var friskt, saftigt og det smager bedre end ko-bøf."

Og Julie vil gerne spise vildt igen: "Jeg elskede kødet, fordi at man kunne smage, at det var vildt. Jeg gad godt arbejde med vildt igen."

Spændende at se dyret blive dissekeret

Eleverne hæftede sig også ved den fascinerende oplevelse af at se en dåhjort blive skåret op.

"Det var spændende at prøve at se, hvordan man dissekerer et dådyr," fortalte Frederik.

Victoria fik også en god oplevelse: "Det var spændende at se dådyret blive skåret op og bagefter smage det. Jeg vidste ikke, at vildtkød var så mørt og så meget bedre end slagterkød."

Deler oplevelsen med skolens andre elever

Mathias reflekterede over, at "for at leve bliver man nødt til at dræbe

dyr", og Mekdes gjorde sig tanker om oplevelserne af at "man smager mad, man ikke har smagt før".

Efter besøget på Jagt- og Skovbrugsmuseet lavede 6.D. en udstilling om deres oplevelser, så skolens øvrige elever også kunne opleve "Det' vildt - fra mord til bord".

6.D. fra Brøndbyøster Skole samarbejder med Smag for Livet om undervisningen i dansk (5. klassetrin), madkundskab (6. klassetrin) og fysik/kemi (7. klassetrin).

Omtalt i artiklen

Lærer

Anne Bech er uddannet skolelærer og fungerer som smagspartner i Smag for Livet, hvor hun er lærer for smagsklassen 8.D ved Brøndbyøster Skole. Her har hun udviklet og gennemført undervisning om og gennem smag i fagene dansk, madkundskab og natur/teknologi i en periode på tre år, mens Smag for Livets pædagogiske forskere har fulgt med.