Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

  • Foto: Eva Rymann
    Foto: Eva Rymann

Du er her

Bæredygtighed i madkundskab

Blog

I torsdags var mere end 60 deltagere samlet på DPU til seminar om bæredygtighed i regi af Akademi for Madkundskabsdidaktik.

Efter seminaret stod det klart, at bæredygtighed er et stort emne at tage fat på i undervisningen. Men det er uomtvisteligt emne i skolen, og helt specifikt i madkundskab, hvor bæredygtighed indgår i de obligatoriske færdigheds- og vidensområder. Forskellige perspektiver på begrebet og hvordan det kan indgå i didaktisk og pædagogisk praksis blev præsenteret, og jeg er sikker på, at deltagerne gik berigede hjem med en bredere forståelse af begrebet og dets kompleksitet. Oplægsholderne rejste en række spørgsmål til diskussion, og jeg videregiver her et par af dem til videre refleksion over arbejdet med bæredygtighed i madkundskab:

Hvordan kan man undervise i bæredygtighed uden løftede pegefingre og uden at moraliserende fortolkninger kommer til at præge undervisningen?

Hvad er de specifikke potentialer ved at kombinere madkundskab og bæredygtig udvikling?

Hvilke dilemmaer, ambivalenser og spændinger opstår i arbejdet med madkundskab og bæredygtighed i praksis?

Og imens vi diskuterer mulige svar på disse spørgsmål kan vi glæde os til, at der er et nyt materiale på vej om bæredygtighed i madkundskab både til den obligatorisk undervisning og valgfagsundervisningen: Verdensmål og madkundskab af Helle Brønnum Carlsen.

Omtalt i artiklen

Lektor, master i sundhedspædagogik (MSU), lærer

Majbritt Pless er lektor ved Læreruddannelsen på Fyn, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor hun underviser i faget madkundskab.

Majbritt Pless har igennem mange år arbejdet med børn, mad og sundhed. I Smag for Livet arbejder hun i praksis med at udvikle undervisningsforløb og forankre Smag for Livets projekter på læreruddannelsen. Hun har også stået bag konkurrencen Madkamp - DM i Madkundskab.